zondag 30 juni 2019

De Kagerplassen op Veteranendag

Kennelijk heeft Veteranendag een abonnement op warm weer. Vorig jaar was het zomers weer, dit jaar was het ronduit tropisch.
's Morgens moest ik in de bibliotheek van Rijnsburg werken. Om 1 uur zat mijn dienst erop. Ik fietste naar het Groene kerkje in Oegstgeest, waar ik op mijn vrouw wachtte. In de schaduw uiteraard. Samen met Ada trapte ik naar Lisserbroek, waar we de fietsen stalden bij "Het Oude Dykhuys".
We wandelden naar de brug over de Ringvaart en staken deze over, want aan de overzijde zouden we opgepikt  worden door een rondvaartboot. Wij niet alleen trouwens. Met een dertigtal genodigden waren we uitgenodigd door Hen en Corinne van den Haak, die hun 40-jarige huwelijksfeest vierden. Over veteranen gesproken!
Met de "Rijnland" voeren we over de Ringvaart naar de Kagerplassen, waar we in tropische omstandigheden een prachtige rondvaart hadden over de meren en vaarten, waar we in de wintermaanden bij een kleine 40 graden kouder op gestold water heel veel kilometers hebben afgelegd met diverse op de boot aanwezigen.
Wat dat aangaat zijn we veteranen op natuurijs.
Ik praatte op de boot vrij lang met de IJVL-ers Wil Verbeij en Jaap de Gorter, terwijl we voor ons bekende plekken passeerden. Na 3 uur varen in dit prachtige gebied, waarbij we werden voorzien van een natje en een droogje, meerden we weer aan bij de Kanaalstraat in Lisse, vanwaar we naar "Het Oude Dykhuys" wandelden.
In dit restaurant hadden we een gezellige avond met een uitmuntend menu met veel kleine gerechten.
Uiteraard trad het IJVL-gelegenheidskoor op met een lied voor onze vriend en trainingsmaat.
Hen kwam naar de Sleutelstad
Voor het schaatsen
Voor het schaatsen
Hen kwam naar de Sleutelstad
Op het ijs zo spiegelglad

Dat beviel hem reuze goed

Die gladde ijzers
Die gladde ijzers
Dat beviel hem reuze goed
Dat hij daarna ook aan droogtraining doet

Hij wilde iets doen voor de club
Als penningmeester
Als penningmeester
Hij wilde iets doen voor de club
De IJVL had daarmee veel geluk

Hij kon blijven een langere tijd
Om geld te tellen
Om geld te tellen
Hij kon blijven een langere tijd
En daarvan kregen wij toch nooit spijt

Jaren kondigde Hen al aan
Te gaan vertrekken
Te gaan vertrekken
Jaren kondigde Hen al aan
Want hij had het al lang gedaan

Maar hij bleef nog een paar jaar
Om geld te tellen
Om geld te tellen
Maar hij bleef nog een paar jaar
Toen was de opvolger eindelijk daar

Nu is Hen bij de start terug

Als een schaatser
Als een schaatser
Nu is Hen bij de start terug
Wat gingen die jaren toch reuze vlug

Hoogtepunt van al die tijd
Hoogtepunt van al die tijd
Deze herinnering raak je nooit kwijt
Nu wil het toeval, dat Corinne tegelijk met mij op "De la Salle" in Heemstede zat. Met een licht aangepaste tekst kon ik "Honneur a Toi" solo zingen.
Wat ik niet kon bevroeden was, dat iemand, waarmee ik een half uur van tevoren een tijdje had gepraat, het lied ook kende. Hij had net als ik op de HAVO-top van "De la Salle" gezeten. Een onvergetelijke tijd. Waar vind je heden ten dage nog een oud-leerling, die de leiding van de school nog bedankt voor de 4 fantastische jaren in HAVO 4?
Om half 11 fietsten we met Jaap, Juul, Paul en Andrea naar Oegstgeest, waar vandaan we in tweetallen naar ons eigen huis fietsten. De zwoele zomeravond paste prima bij de warmste 29 juni ooit gemeten. Wat dat aangaat hadden we geboft met de licht verkoelende bries op de Kagerplassen.

Geen opmerkingen: