zaterdag 12 september 2020

Try out

Iedere zichzelf respecterende artiest geeft, als hij of zij een nieuwe show in elkaar heeft gezet, een try-out. Vaak vinden deze try-outs plaats in kleine zalen.

Nu ben ik wel geen artiest, maar een doodgewone schaatstrainer. Nou ja, doodgewoon. Ik geef toe, dat mijn trainingen soms iets clownesk hebben.

Daar ik gisteren een nieuwe oefening had bedacht voor de droogtraining van de IJVL van aanstaande maandagavond, wilde ik van te voren met een andere schaatser uitproberen, of deze oefening ook uit te leggen valt. De keuze viel op trainingsmaat Hans Boers, met wie ik om 12 uur had afgesproken bij Den Deijl. In aanloop naar deze sportieve try-out werd ik daar opgepikt.

Vanaf onze vaste plek tegenover "Duinrell" vertrokken we. We liepen naar "De Klip" voor hetzelfde rondje als vorige week zaterdag. Het was bewolkt, maar heerlijk loopweer.

Het was minder druk dan vorige week. In de duinen kwamen we beduidend minder wandelaars tegen. Op Wassenaarse slag wandelden wel meer mensen, maar ook daar was het vrij stil. 
We namen dezelfde duinopgang. Door het klimmen in het mulle zand ben je net zo moe als na een langs sprint. Maar op de blanke top der duinen heb je wel een prachtig uitzicht over de zee, het strand en de duinen en kon je kijken van de Tweede Maasvlakte tot de Hoogovens,

Nadat we afgedaald waren, zocht ik een takje en in het mulle zand kon ik uittekenen, wat er gebeurt met een afzet waarbij je wel en een afzet waarbij je niet terugstuurt. Aan de basis van het terugsturen van je schaats ligt de druk op je hiel. 
Met een halve schaatsstap kon ik dat laten zien en ervaren. Als je afzet, dan gaat je schaats altijd schuin naar voren. Fysiologisch kan dat niet anders. Als je niet bijstuurt, dan is je volgende afzet altijd schuin naar achteren, terwijl de meest effectieve afzet juist de zijwaartse is. Dan kun je namelijk de meeste druk zetten.

In het mulle zand staat je neergekomen schoen na de afzet gefixeerd schuin naar voren. Probeer deze maar eens naar voren te draaien, als je je druk op het midden van je voet hebt. Dat gaat je niet lukken.
Dat lukt wel, als je de druk op je voorvoet legt. Dan kun je je voet draaien. Maar met schaatsen druk je dan je punt in het ijs. Je remt jezelf af!

Je moet de druk dus achterop je voet hebben. Op je hiel. Ook dan kun je je voet draaien in het mulle zand. Bij het schaatsen wordt je slag hierdoor langer, je gaat sneller en het kost minder energie. Wat wil een mens nog meer?
Met Hans als proefpersoon kon ik constateren, dat de oefening goed kon worden uitgevoerd met mijn uitleg. Kortom, de try-out was geslaagd.

Dat gold ook voor de looptraining van 12 kilometer door de duinen en over het strand. Nadat ik bij "De Horsten" uit de auto was gestapt, wandelde ik naar Den Deijl, waar ik mijn fiets pakte en naar de volkstuin reed. Daar lunchte ik met mijn vrouw, voordat ik naar huis reed om het zweet onder de douch van mijn lijf te spoelen. Daarna kon ik naar het verrassende slot van de veertiende etappe van de Tour de France kijken.

Geen opmerkingen: