vrijdag 25 september 2020

Zamboniet

De weersverwachting voor vandaag was helder. Herfstweer met vrij lage temperaturen en vanmiddag zelfs een storm.

Hetgeen bleek te kloppen.
Na boodschappen gedaan te hebben bij "De Helianth" fietste ik door naar de Vondellaan, waar de temperatuur in de Leidse IJshal nog een stuk lager was dan buiten. Daar kon ik de melk gerust urenlang buiten de koelkast bewaren en ondertussen verder gaan met het spuiten. 
Na de hoeken van de buitenbaan van een flinterdun laagje water voorzien te hebben, zat mijn taak er eventjes op, want de gehele baan zou gedweild gaan worden met de Zamboni.

Met nadruk op zou, want bij het de binnenbaan op draaien bleek de ijsdweilmachine alleen maar achteruit te kunnen rijden.

Zambonichauffeur Jan belde naar ijsmeester Jan of hij soms een oplossing wist. Jan keek er even naar, maar hij kon niet zo snel vinden, waar het probleem zat. 
Wat wel een duidelijk zichtbaar probleem was, was dat we de net met water gevulde Zamboni van het ijs af moest zien te krijgen. Een dweilmachine van een ton zwaar duw je niet zo maar weg....
Jan zette zijn auto op de parkeerplek van de Zamboni en beide voertuigen werden met een lang en stevig touw aan elkaar vastgemaakt.
Er kwam beweging in de Zamboni en in twee etappes werd de dweilmachine naar zijn plek gesleept. Daar hadden we Henk Distelvelt niet voor nodig, die op zijn racefiets een rondje door de duinen had gereden in de opstekende wind. Deze "Krasse knar", die even kwam kijken, zorgt ervoor, dat hij in goede conditie aan het nieuwe schaatsseizoen kan gaan beginnen.
Het ijs was op de plek, waar de Zamboni gestaan had, licht beschadigd. Op die plek vond ik een schroefhuls, die ik uiteraard opraapte.

"Vermoedelijk is dit de oorzaak, dat de versnellingsbak niet goed werkte", zeiden de beide Jannen bij de koffie en thee.
Ik had de licht beschadigde kant voor de pauze al een keer water gegeven en na de pauze nam ik met de chauffeur van de Zamboniet de binnen- en buitenbaan nog een keer onder handen. Van de beschadigingen zag je geen barst meer.

Geen opmerkingen: