woensdag 9 september 2020

Geen paardenmarkt

Oeroude tradities moeten het afleggen tegen corona. Zo moest de traditionele paardenmarkt van Valkenburg er dit jaar ook aan geloven. 

Rond 840 zou de eerste paardenmarkt al gehouden zijn.
Het stamt dus uit de Middeleeuwen.

De tweede woensdag in september is het centrum van Valkenburg afgesloten, net zoals dat in Leiden gebeurt met 3 oktober. Alleen de schaal is in de Sleutelstad stukken groter. Als ik op de dag van de paardenmarkt van of naar mijn werk fiets, dan probeer ik het centrum van Valkenburg zo veel mogelijk mis te houden.


Als ik de krat of kratten boeken moet wisselen, parkeer ik de biebauto in de woonwijk aan de andere kant van de slot en loop ik een paar 100 meter en slalom dan het laatste stuk met de krat in mijn handen tussen de kermisgangers door.


Vandaag kon ik gewoon vlak voor de deur van de bibliotheek parkeren. Normaal gesproken is dat onmogelijk op deze oeroude paardenmarkt, waar in het verre verleden de prinsen Maurits en Frederik Hendrik ook gesignaleerd zijn.

Zij kwamen daar een glaasje Springhaver drinken.

Ondertussen luisterden ze naar de muzikanten, die daar optraden.

Ik vrees, dat de stilte in Valkenburg vandaag de voorbode kan zijn van de 3 oktoberviering in Leiden. Zeker gezien het stijgende aantal coronabesmettingen.


Gelukkig zijn de medische mogelijkheden stukken beter dan in de Middeleeuwen.



Geen opmerkingen: