donderdag 3 september 2020

De renner

Het wielrennen kent diverse klassiekers. Iedere coureur wil graag zo'n klassieker op zijn naam schrijven. Het komt echter sporadisch voor, dat een wielrenner een klassieker schrijft. Het bekendste Nederlandse wielerboek is zonder twijfel "De renner" van Tim Krabbé.

Vandaag was de zesde etappe van de Tour de France. Deze eindigde op de Mont Aigoual, met 1567 meter de een na hoogste berg van de Cevennen. Deze berg was heel belangrijk in "De renner".
De Touretappe werd gewonnen door de Kazak Aleksej Loetsjenko. Toch een beetje een outsider.

Met het Tourspel "Ploegleider" heb ik niet bepaald de gevoelige snaar weten te raken. Momenteel sta ik met 278 punten 5783e van de 9599 deelnemers. Niet bepaald iets om over naar huis te schrijven. Dat hoef ik ook niet, want is ben al thuis. De oorzaak: ik had toch een paar goedkope sprinters in mijn ploeg op moeten nemen. 

Ik weet het: Parijs is nog ver. De bergetappes komen eraan en met een team vol klimgeiten ga ik absoluut nog klimmen in het klassement. Met de nummers 2,3,4 en 5 in het algemeen klassement van de Ronde van Frankrijk staat 333m.nl er zeker niet slecht voor. Maar de koploper met 560 punten, het dubbele van mij, ga ik echt niet meer inhalen.

Voorlopig zit ik echter in "de bus", wachtend op betere tijden. Dat deed ik vandaag qua weer ook. Mont Aigoual betekent regenberg, maar in de Cevennen zag je strak blauwe luchten op de televisie, terwijl het hier bijna de hele dag regende. Bij het fietsen naar en van mijn werk en van  de Hoofdbieb naar Valkenburg kon ik alle keren mijn regenjas en regenbroek aantrekken.
In die uitdossing zag ik er niet uit als het schoolvoorbeeld van de renner....


Geen opmerkingen: