maandag 7 november 2022

Fietsen voor de Waddenzee

In de zomer van 1978 heb ik meegedaan aan de protestfietstocht langs de Waddenzee. 

Op een oude opoefiets met teveel bepakking was het mijn eerste fietsvakantie, waarmee ik gelijk in het NRC Handelsblad kwam te staan. Met zo'n 200 fietsers vertrokken we vanuit Den Helder naar Esbjerg in Denemarken.

Gedurende de tocht zorgden we dat veel lokale milieuproblemen op en rond het Wad onder de aandacht van de pers en daarmee van de bevolking kwamen.


Er is sindsdien veel verbeterd, maar er dienden zich ook weer nieuwe milieuproblemen aan waaronder de zeespiegelstijging als gevolg van de opwarming van het klimaat.

Dit soort staatjes spreken voor zich.

Desondanks was ik verbaasd, dat ik naar aanleiding van dit blog een mailtje kreeg van iemand van fietscollectief "De Luchtfietsers".

Zij willen volgend jaar de fietstocht langs de Waddenzee opnieuw organiseren.
Zij wilden weten, hoe de veteraan-fietsers uit 1978 erop terugkijken en of wij onze ervaringen wilden delen met de jonge generatie?
Natuurlijk zijn wij daartoe bereid en leveren we graag input, hetgeen oneindig veel beter is dan Putin.

Ik kon een paar namen noemen van organisatoren van Fietsen voor de Waddenzee, alsmede die van een deelnemer aan de fietstocht, die later met haar broer de sporen in de milieubeweging heeft verdiend. Het hebben van een goed netwerk helpt vaak enorm bij het organiseren zo'n lange fietstocht door 3 landen met een vrij grote groep deelnemers.

Als het uitkomt, dan doen mijn vrouw en ik uiteraard ook mee met de tocht van zo'n 1500 kilometer.

Dan zijn we ook luchtfietsers....

Geen opmerkingen: