zondag 16 oktober 2022

G-schaatsers

Na de regen van de afgelopen dagen was het heerlijk weer voor een wat langere fietstocht. Via de Leidse binnenstad, waar ik nog een paar kleine boodschappen deed, trapte ik met een flinke bocht naar de volkstuin.

Op de volkstuin plukte ik nog wat tomaten in de kas en 2 grote witte aardbeien. In het toetje zullen ze best wel smaken na 27 kilometer fietsen.
Gisterenavond heb ik voor het eerst dit seizoen de G-schaatsers les gegeven. De kunst is om de twee sprinters de techniek weer op te laten halen, terwijl ze toch af en toe uit mogen razen.

Het antwoord is gelegen in een Duits woord: Steigerungen. Je moet langzaam beginnen en dan het tempo telkenmale iets opvoeren. Begin je te snel, dan kom je jezelf vanzelf tegen aan het eind van de rit.

Daarnaast bood ook de glijstart een uitmuntende mogelijkheid om techniek en versnellen na een rustige aanloop aan elkaar te koppelen. Door dit vijfmaal achtereen te doen over een meter of 30 met daarna de rest van de ronde rust, komen beide aspecten aan bod.

Aan het begin van het seizoen is techniektraining uiterst belangrijk. Het is immers moeilijker om iets af te leren dan om iets aan te leren.

Met 30 jaar trainingen geven mag je met een gerust hart een oude rot in het vak noemen.



Doch er zijn altijd weer nieuwe ontdekkingen, die je doet. Vrijdagmiddag was er een kind, dat voor het eerst meereed met de Buitenschoolse sport. Met haar linkerbeen gleed ze telkens weg. Het was, alsof ze op één botte schaats reed. Dat bleek niet het geval. Toen ze na een paar glibberpartijen echt viel, zag ik, wat het euvel was. Een zeer smalle schaatsbeschermer, die je op het eerste oog niet zag zitten. Weer wat geleerd!

Op weg naar de Leidse IJshal had ik die middag iets bizars meegemaakt. Ik stond op de rolband naar beneden om bij Rotterdam Centraal mijn OV-fiets in te leveren. Halverwege hoorde ik achter me een geluid, dat ik niet thuis kon brengen. Toen de rolkoffer tegen mijn linkerbeen aankwam, kon ik zien, waar het geluid vandaan kwam.

De koffer rolde gelukkig door en kwam als eerste beneden aan. Een fietsster, die achter me stond, had de rolkoffer in een onbewaakt ogenblik even losgelaten....

Geen opmerkingen: