vrijdag 14 oktober 2022

"Dort, wo du nicht bist, dort ist das Glück."

Eén van de beroemdste zinnen uit de Duitstalige muziek is afkomstig uit "Der Wanderer" van Franz Schubert: "Dort, wo du nicht bist, dort ist das Glück."

Je zou kunnen denken, dat ik die zin onderschreef als je keek naar deze fraaie foto's, die ik toegezonden kreeg van degenen, die vandaag wel gehoor konden geven aan de uitnodiging voor de rondleiding in IJshal "De Vliet".








Helaas kon ik vandaag niet om de prozaïsche reden, dat ik op dat tijdstip in de Leidse IJshal schaatsles gaf aan kinderen. Denk nu niet, dat ik mij ga beklagen. Ik heb als trainer verplichtingen ten opzichte van de kinderen, waaraan ik de eerste beginselen van de schaatssport bij mag brengen. Mag, want die stralende kindersnoetjes, waar je tegenaan mag kijken als ze een oefening onder de knie krijgen, dat is onbetaalbaar!

Je krijgt in het leven niet altijd alles wat je wilt, en dat is maar goed ook. Ik ben tevreden met de schaatslessen, die ik als 67-jarige nog steeds aan de kinderen van de Buitenschoolse sport en de IJVL kan geven. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar met het klimmen der jaren besef ik steeds meer, dat dat niet zo is. Wat dat aangaat ben ik een goudhaantje.

En de dag kon al niet meer stuk, toen ik vanmorgen niet alleen op mijn jongste kleinzoon mocht passen, maar ook op mijn oudste. Het klopt nog steeds, wat een klant in de bibliotheek tegen mij gezegd heeft: "Kleinkinderen zijn balsem voor de ziel!"
En waar ik met een beroemde Duitstalige zin begonnen ben, daar wil ik eindigen met een beroemd Duits sprookje van de Gebroeders Grimm: "Gelukkige Hans".

Geluk en tevredenheid gaan hand in hand.

Geen opmerkingen: