maandag 3 september 2012

Covadonga of Triple is voor mietjes

Het achttal, dat zaterdag de Mergellandroute geheel of gedeeltelijk had gereden, trof het wederom met het weer. Zondag bleek ook inderdaad een zondag te zijn. Zodoende bleef iedereen tot een uur of half 3 in Zuid-Limburg.
Een viertal IJVL-ers besloot te gaan wandelen in de mooie omgeving van Partij, het andere kwartet ging het zuidelijke deel van de Mergellandroute nogmaals fietsen.
Onder leiding van onze trainer reden de dwaalgasten Robert Nozeman en Paul Verkerk met mij naar Eijsden.
Het begon al meteen lekker. Terwijl onze spieren nog niet warm waren gedraaid, kregen we meteen de Gulperberg te verstouwen. Halverwege deze steile klim stond op het wegdek geschreven: "Triple is voor mietjes".
"Zie je dat?" zei ik tegen Robert.
"Ja", antwoordde de talentvolle debutant, terwijl hij van me wegfladderde: "Maar ik ben blij, dat ik hem heb!"
Vanaf Heijenrath reden we de Mergellandroute in omgekeerde richting. Het was zeer druk op deze prachtige septemberdag. In Eijsden namen we een tussenstop bij een ijssalon met voortreffelijke zelfgemaakt ijs en wel 8 soorten chocolademelk.
Met deze bodem begonnen we wederom aan de Mergellandroute, waarbij ik net zo lekker draaide als de dag ervoor. Het klimmen ging steeds makkelijker.

De fietsvakantie in de Eifel had duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Met Paul en Robert deed ik als afsluiting van dit fantastische fietsweekeinde de Camerig nog een keer. Om kwart over 1 waren we terug bij onze Hoeve, die als een soort superdeluxe skybox uitkeek op het voetbalveld van F.C. Partij, die om half 3 begon aan een competitiewedstrijd.
Iemand merkte snedig op: "Partij tegen Tegenpartij".

Ik kon met Robin mee terugrijden naar Leiden, waar ik net op tijd terug was voor het slot van de bergetappe van de Vuelta naar Covadonga.

Een feest der herkenning. Twee jaar geleden hebben we in deze prachtige omgeving gewandeld.
Eerst een beklimming van een berg van de eerste categorie: Mirador Pico El Fito.



Daarna volgde Cangas de Onis, de eerste hoofdstad van Asturias.


En tenslotte de col van de buitencategorie in Covadonga.




Asturias afficheert zich volkomen terecht als Paraiso natural!

Geen opmerkingen: