maandag 1 december 2014

Winterverwachting

Qua warmteproductie is 2014 een jaar, dat zijn weerga niet kent. Op grond hiervan is het in eerste instantie weinig gewaagd om een warme winter te voorspellen. De jaren, die het meest in de buurt komen, zijn 2006 en 2007. Er volgden winters van niks op. Alleen in december 2007 konden we een paar dagen op de Vogelplas schaatsen dankzij inversiekou.

Maar de 2 jaren pal daaronder, 1990 en 1995, werden juist gevolgd door koude winters. In februari 1991 schaatste ik voor het eerst 200 kilometer op 1 dag. In februari 1996 faalde ik juist bij het volbrengen van mijn eerste Elfstedentocht.
Als je de opbouw van het weer in die jaren bekijkt, dan zie je exact dezelfde structuur als dit jaar. De winter was nat en veel te warm, de zomer kenmerkte zich juist door warm weer en de warmteproductie was zeer indrukwekkend.
In beide daarop volgende winters kwamen we op het ijs: in de winter van 1995-1996 zelf 2 keer, want in de Kerstvakantie kon je ook op de Kaag schaatsen, waarna het eind januari weer stevig begon te vriezen. Als we dat weer eens mee konden maken!
Voorlopig ben ik allang blij, als we weer een winter als die van 1991 krijgen. Dat wordt ook mijn winterverwachting.

Ondanks de temperatuur van het zeewater en de sloten en plassen, verwacht ik, dat we deze winter wel weer op natuurijs kunnen schaatsen, maar dat het wel een latertje wordt. We zullen tot februari 2015 moeten wachten.

Geen opmerkingen: