vrijdag 5 februari 2016

Bemoste duinen

Een van de vaderlandse volksliederen, die we op de lagere school geleerd hebben, is "Waar de blanke top der duinen", dat omstreeks 1870 is geschreven door Pieter Louwerse (tekst) en Richard Hol (muziek).

Vooral met "'k Heb u lief, mijn Nederland" kon je heerlijk meebrullen.

Vanmiddag fietste ik vanaf mijn werk door de duinen van Berkheide naar Wassenaar. Na de zoveelste maand op rij met herfstweer moet je driftig om je heen kijken om iets wat op een blanke top lijkt te kunnen ontwaren. De duinen waren groen van het mos.

Met de pittige wind tegen trapte ik naar "De Klip", waar ik met een snelle afdaling de bemoste duinen verliet. Tussen de golfvelden van "De Kievit" door reed ik richting Leiden. Daar kwam ik Jan Verlind tegen. Met hem heb ik een tijdje staan praten over schaatsen en skeeleren. Na bijgepraat te zijn vervolgden we beiden ons trainingsritje, ik in de richting van de Sleutelstad, Jan richting bemoste duinen.

Geen opmerkingen: