maandag 1 februari 2016

Februari

Net als in januari wil ik u de weerspreuken van februari van de Gerarduskalender niet onthouden.

De komende weken ziet het er niet naar uit, dat we winterweer krijgen. Ook als de wind uit de goede richting gaat waaien, duurt het nog even voor er voldoende kou deze kant op kan komen.

Wat dat aangaat zitten we in een opwarmend klimaat met duidelijk minder kansen op fatsoenlijk winterweer. Dit staatje over de winters vanaf 1901 spreekt boekdelen.

Hoe anders was het 30 jaar geleden. Op 1 februari 1986, mijn moeders verjaardag, zei ik tegen mijn vader: "Toertochten kunnen we dit jaar wel vergeten."
"Zeg dat niet", zei mijn vader: "Het kan nog makkelijk. Ik kan mij nog heugen, dat het pas in februari begon te vriezen en er tot half maart geschaatst is op natuurijs."
Een paar dagen later begon het te vriezen en op 26 februari won Evert van Benthem zijn tweede Elfstedentocht.

En dan reden er ook nog wat toerrijders in alle anonimiteit rond.

De kans, dat op korte termijn de vorst invalt, is helaas afwezig, laat staan op dezelfde manier als in 1986.

Geen opmerkingen: