woensdag 8 maart 2017

DIOS 70 jaar

In mijn jeugdjaren hadden we nog niet zo veel keuzestress, zeker niet op het platteland. Nieuw-Vennep was toen een dorp van 3000 inwoners, waar iedereen iedereen kende. Qua sport waren de mogelijkheden ook erg beperkt. Schaatsen kon je alleen op natuurijs, dat er in die jaren wel een stuk vaker lag dan in dit tijdsgewricht.
Het transportmiddel bij uitstek was de fiets. Bijna iedereen reed hier op, daar een luxe auto, zo heette dat in die jaren, nog echt een luxe was.
De enige sport, die je in het voor- en najaar kon beoefenen, was voetbal. Waarbij ik in de herfsttij van de verzuiling vanzelfsprekend lid werd van R.K.S.V. DIOS. En ik was niet de enige. Zo ongeveer de hele klas op de Sint-Jozef jongensschool was lid van deze gezellige voetbalvereniging.

Vandaag is het exact 70 jaar geleden, dat in "De Rustende Jager" in Nieuw-Vennep DIOS werd opgericht. DIOS staat voor "Doelen Is Ons Streven", een heerlijke archaïsche naam. Eén van de oprichters is N.S. Breed. Inderdaad: mijn oom Niek, die op de foto hieronder als tweede van links staat.

Van andere jubilea heb ik nog 2 jubileumboekjes. De eerste is die ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan.

De tweede verscheen 30 jaar geleden bij het 40-jarig jubileum van deze voetbalvereniging, waarbij ik het toch het 8e elftal heb geschopt. Inderdaad, een bierelftal, dat pas in de derde helft op dreef kwam.

Het absolute hoogtepunt was de beslissingswedstrijd van de eerste klasse van de Haarlemse voetbalbond tegen Nieuw-Vennep. Deze lokale derby werd gespeeld op het terrein van DSOV in Vijfhuizen. DIOS trok in deze bloedstollende wedstrijd met 1-0 aan het langste eind.

In dit kampioenselftal speelde Henk Baars mee, die getrouwd is met mijn nicht Jenny. Hun zoon Peter Baars zou rond de eeuwwisseling als marathonschaatser furore maken. Als meesterknecht van Henk Angenent won hij niet veel, maar er zijn niet veel marathonschaatsers, die dit lijstje kunnen overleggen: Nederlands kampioen op kunstijs en op natuurijs en winnaar van een Alternatieve Elfstedentocht. Menig schaatser zou hier blind voor tekenen.

Ik wens mijn 70 jaar oude voetbalclub, die ik nog altijd op afstand volg, het allerbeste toe en alle spelers veel speelplezier, want daar draait het allemaal om. We zijn tenslotte allemaal amateurs in de letterlijke betekenis: liefhebbers!



Geen opmerkingen: