vrijdag 10 maart 2017

Hoge druk

We werden vanmorgen wakker, doordat in onze straat mensen, die naar hun werk moesten, de ruiten van hun auto stonden te krabben. Dat klopte wel, want het had vannacht aardig gevroren.

Vooral op klomphoogte was het afgekoeld in deze onbewolkte en bijna windstille nacht.

Het was dan ook erg mooi, toen ik vanmorgen naar mijn werk fietste. De nevelflarden hingen boven de berijpte weilanden. Maar dat zou spoedig verdwijnen. De temperatuur zou in de loop van de morgen behoorlijk oplopen en in de dubbele cijfers terecht komen.

Bij het meetpunt Voorschoten ten zuiden van de Stevenshof bedroeg het verschil tussen de minimum- en de maximumtemperatuur 12,5 graden Celsius. Met 1026 hPa was de luchtdruk behoorlijk hoog te noemen.
Na 's ochtends in filiaal Hoornes/Rijnsoever gewerkt te hebben, waar net een nieuwe balie geplaatst was, fietste ik naar de Hoofdbibliotheek, waar ik meedeed aan een periodiek medisch onderzoek.
Ik maakte me geen zorgen. Ruim een jaar geleden was mijn bloed gecontroleerd en alles was in orde. Ik leef gezond, sport voldoende en voel me topfit, dus kon er iets mis met me zijn?

Desondanks bleek dat toch te kunnen. De bloeddruk was veel te hoog, zowel de bovendruk als de onderdruk. Aan het eind van het onderzoek, waarbij verder alles in orde was, werd de druk nogmaals gemeten. Nu was deze nog hoger! Ik kreeg het advies om langs de huisarts te gaan.
Op de bonnefooi fietste ik naar mijn huisarts toe. Ondanks dat er geen spreekuur was, kon ik toch terecht. Waar ik hoopte, dat de voor mij totaal onverwachtse hoge bloeddruk een foute meting kon zijn geweest, daar werd ik meteen uit de droom geholpen. Ook deze derde meting gaf een veel te hoge boven- en onderdruk aan.

Met een recept voor een bloeddrukverlagend medicijn fietste ik naar het huis van Jaap de Gorter, die ik was tegengekomen, toen hij aan het hardlopen was. Ik had een paar boeken bij hem besteld, die ik op kon halen.
Met deze sportboeken in de fietstas reed ik naar huis, waar ik me omkleedde. In mijn sportkleding reed ik naar de apotheek in de Stevenshof, waar ik de pillen ophaalde en ermee naar de Leidse IJshal reed, waar ik de laatste schaatsles van de IJVL van het seizoen zou geven. We zouden er een spelletjesles van maken op zowel de binnen- als de buitenbaan. Met een kleine 30 kinderen en 6 trainers lieten we de kinderen onder 3 door 2 rustig schaatsende trainers vastgehouden stokken door schaatsen, maar ook deden we estafette, waarbij de kinderen in 6 groepen de trainers een rondje moesten duwen en dan hun "estafettestokje" aan de volgende groep door moesten geven.
De valoefeningen ontbraken uiteraard niet, net zo min als de tikspelletjes aan het slot.
Na Dirk Zwitser als hulptrainer in het zonnetje gezet te hebben, deden we tweelingtikkertje, waarbij alle trainers samen met 1 kind op zowel de binnen- als de buitenbaan begonnen aan de jacht op de overige kinderen.

Na 2 rondjes uitrijden op de buitenbaan begaven we ons naar boven, waar Margreet Hetebrij, Marion Poldervaart, Aukje Kreuger, Walter Boon en ik met bijna alle kinderen patat gingen eten in de kantine.
Als afsluiting van het seizoen kregen de kinderen hun schaatsvaardigheidsbewijs overhandigd. Dit is een kleine greep uit de foto's.




We hadden dit seizoen een erg leuke groep. We hopen, dat alle kinderen volgend seizoen weer van de partij zijn!

Geen opmerkingen: