zaterdag 30 november 2019

Sinterklaasloop

Ieder jaar gaan de hardlopers na het startschot los
bij de Sinterklaasloop in het prachtige Panbos.
Ik reed er na de boodschappen halen naar toe,
deze gemoedelijke loop zonder al te veel gedoe.
Het was heerlijk weer na een aardig koude nacht,
het was licht bewolkt en de windkracht was zacht.
Bij de aankomst zag ik Jan Pieter Tensen staan.
Met hem zou ik naar de inschrijving toe gaan.
Met startnummer 723 liep ik naar het startvak.
Hier voelde ik me op de tweede rij op mijn gemak
naast de gelouterde sportman Jan Pieter Tensen.
Een betere gangmaker kon ik me echt niet wensen.
Deze Meerbonk loopt net zo snel als deze veteraan,
dus wij konden fluks in eigen tempo het bos in gaan.
Ieder duursporter weet, dat je dan profiteert van elkaar,
je sleept elkaar door het dooie punt heen, dat is waar.
Helaas deed Tensen de vijf kilometer en ik de tien,
dus na twee rondjes heb ik hem niet meer gezien.
Bij de derde ronde werd ik ingehaald door de winnaar,
die stukken sneller was dan ik, maar er is ook een maar,
ik zette op mijn beurt ook andere lopers op een ronde.
Zo eindigde ik in 51 minuten en ongeveer 30 seconden.
De tijd werd zodoende niet 51 of 52 minuten blank,
dat heeft in deze Sinterklaastijd een gevoelige klank.
Bij de Sinterklaasloop waren alle Pieten zwart als roet,
dat doet het bij de Katwijker bevolking nog erg goed.
Want in Katwijk gaan, dat weet deze bibliothecaris wel
de veranderingen meestal langzaam en niet razendsnel.
Derhalve kan het nog wel meerdere jaren duren gaan
voor je in het Panbos een Piet met roetvegen ziet staan.
"In Katwijk is alles anders" is de titel van een boek,
en dat kon de Goedheiligman ervaren bij zijn bezoek.

De Rennende Rijmpiet

Geen opmerkingen: