maandag 4 november 2019

Onze Lieve Vrouw Geboortekerk

Vanmiddag is de Onze Lieve Vrouw Geboortekerk in Hoogmade afgebrand. Bij onderhoudswerkzaamheden aan deze katholieke kerk is bij het afbranden van verf de brand ontstaan. Ook de karakteristieke groene torenspits is daarbij ingestort.
Een baken in de omgeving is in vlammen opgegaan. Of je nu de marathon van Leiden aan het lopen was, in de fraaie omgeving fietste of een Molentocht schaatste, je kon je altijd goed oriƫnteren op de van verre zichtbare kerktoren.
Mijn moeder is geboren en getogen in Hoogmade, dus dit mooie dorp ligt mij na aan het hart. Deze lieve vrouw is op 15 april 1937 met mijn vader getrouwd in de Onze Lieve Vrouw Geboortekerk. Een rijk gezegend huwelijk uit de tijd van het Rijke Roomsche leven.
Bij mij thuis hangt het door pastoor C.J.A. Borsboom  op 3 mei 1925 ondertekende getuigschrift voor loffelijk gedrag en voldoende kennis der Godsdienstleer voor Marijtje Lieverse.

Wat dat aangaat lijk ik veel op mijn moeder. Eenieder prijst mij immers om mijn loffelijk gedrag.

Geen opmerkingen: