vrijdag 21 januari 2022

Ontwaken uit de winterslaap


Het grootste deel van Nederland had vannacht vorst aan de grond. Alleen de kuststrook niet.

Vanaf augustus hebben we dan ook al te warm weer.

Na vanmorgen boodschappen gehaald te hebben bij "De Helianth" fietsten Ada en ik vanmiddag naar de volkstuin. Ada ging her en der op de tuin planten planten, terwijl ik een compostvat elders op  het tuinpark leegde en de compost naar onze tuin bracht met een kruiwagen. Daar kiepte ik het op een hoop compost, die we verder lieten fermenteren.

Na de eerste kruiwagen zag ik een pad, die gestoord was in zijn winterslaap.
Met iedere volgende kruiwagen zorgde ik er voor, dat de pad op zijn nieuwe verblijfplaats een behaaglijk holletje had om de rest van de "winter" ongestoord te verblijven.
Na samen met mijn vrouw een kopje thee gedronken te hebben op de volkstuin, ging zij daar nog even  door met tuinieren, terwijl ik naar huis fietste om mijn schaatsen op te halen en door de rijden naar de Leidse IJshal. Daar was de eerste training van de IJVL-kinderen in 2022.

Voor deze schaatsertjes was het ook een soort ontwaken uit de winterslaap. Het was 5 weken geleden, dat ze voor het laatst schaatsles kregen. Net als woensdag bij de kinderen uit Oegstgeest begon ik weer met de basisoefeningen.
Met Joost Wösten gaf ik les aan een groepje kinderen, dat doorgestroomd was van de buitenschoolse sport. Ze pikten alles goed op en aan het slot ging alles stukken beter dan in het begin. Maar dat was ook de bedoeling.

Geen opmerkingen: