zondag 4 december 2022

Zelf gezongen

 
Zoals gebruikelijk doe ik ook dit jaar weer mee met de Top 2000. Dit jaar ook letterlijk, want mijn keuze viel dit jaar op het thema "Zelf gezongen". 
Hallo Bert Breed,

Je hebt gestemd voor de NPO Radio 2 Top 2000 en dit is jouw stemlijstje:

Pink Floyd
Wish You Were Here
Pink Floyd
Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5)
The Beatles
Hey Jude
The Beatles
Ticket To Ride
The Beatles
Lady Madonna
The Beatles
Norwegian Wood
The Beatles
Ob-La-Di, Ob-La-Da
The Beatles
Let It Be
The Beatles
Penny Lane
The Beatles
Michelle
Simon & Garfunkel
Bridge Over Troubled Water
Simon & Garfunkel
The Sound Of Silence
Kansas
Dust In The Wind
Ougenweide
Totus Floreo
Hobo String Band
Down by the old green tree
Hobo String Band
Drunken sailor
Hobo String Band
Forget me not
Golden Earring
Where will I be
Alles
Murdock 9-6182
Schelvispekel
Bedwongene liefde
Dubliners
The Wild Rover
Dubliners
Weila weila waila
Shoes
Na Na Na
Shoes
Osaka
Fungus
Two Brethren
The Rolling Stones
As Tears Go By
Animals
House Of The Rising Sun
Kinks
Shangrila
Uriah Heep
July morning
Dommelvolk
De jager
Dommelvolk
Lief Lijneke
5 Hand Reel
Sliave Gallions Braes
Crackerhash
Thijske
Fungus
Kaap'ren varen
Vander Graaf Generator
Pilgrims

Alle liedjes heb ik, al dan niet in een bewerkte vorm, gezongen. 

"Wish you were here" van "Pink Floyd" is vermoedelijk de hoogst genoteerde in de Top 2000.

Er staan heel wat nummers op van "The Beatles". Dat is niet voor niets. Met een projectkoor hebben we een tiental nummers van de "Fab Four" ingestudeerd en uitgevoerd.

Met jongerenkoor "Oktopus" werden veel bewerkte popnummers uit de jaren '70 gezongen.

Daarbij zaten de nummers van "The Beatles", "The Rolling Stones", Simon & Garfunkel en "The Animals".

In "De Hobbit" in Nieuw-Vennep trad de "Hobo String Band" regelmatig op.

Met violist Leen Mulder en gitarist Jan van Rhenen zong ik "Down by the old green tree".


Hun bekendste nummer is ongetwijfeld "Drunken sailor", waar we luidkeels meezongen, terwijl de halve zaal aan het swingen was.


In mijn eentje zing ik de ballade "Forget me not" graag, net als het mooiste nummer van "The Kinks", het vrij onbekende "Shangri-La".

In mijn eentje zing ik ook graag het nummer "Pilgrims" van "Vander Graaf Generator" met daarbij een aardige lap tekst.

Dat doe ik ook graag met "Where will I be" van toen nog "The Golden Earrings".

Mijn favoriete zomerlied is "July morning" van "Uriah Heep".

Op 2 oktober was het jaarlijks massaal meezingen met "Na Na Na" en vooral "Osaka" van "The Shoes".

Voorts heb ik met "Projecta Musica" en de Leidse Scratchdagen diverse keren de "Carmina Burana" van Carl Orff gezongen.

Mijn favoriete nummer daarbij is "Totus Floreo".

De uitvoering van  de Duitse folkrockgroep "Ougenweide" zongen we met onze eigen vriendengroep "Schelvispekel".

We speelden vooral folkmuziek. Zoals zovelen begonnen we met "The Dubliners".

Later legden we ons toe op voornamelijk tragikomische Nederlandse muziek. Het Brabantse "Dommelvolk" was daarbij een aardige inspiratiebron voor ons. 


Meerstemmige nummers hadden onze voorkeur.

"Crackerhash" en "Fungus" leverden mooie drie- of vierstemmige a capella nummers, die wel de nodige oefening vergden.

Ja, en dan zochten we zelf natuurlijk ook naar oeroude liederen.

Of we schreven de nummers zelf. Bas Warnink heeft er diverse geschreven.
Samen met Bas zing ik "Bedwongene liefde", een lied dat voorkomt op onze cd "Het beste van Schelvispekel".

Het is nog niet op youtube te vinden, want in de Middeleeuwen hadden ze nog geen internet. Maar wel pret!

Als goedmakertje het nummer "Sliave Gallion Braes" van de Schotse folkrockgroep "5 Hand Reel".

2 opmerkingen:

Bas zei

Mooi overzicht Bert.
Dat waren nog eens tijden ...

Groet, Bas

Bert Breed zei

Wat dat aangaat boften we, dat er muzikaal in onze jeugd heel veel gebeurde!