woensdag 14 december 2022

Natuurijstraining

Op weg naar de Leidse IJshal, waar ik om half 5 schaatsles zou geven aan de kinderen van Oegstgeest, zag ik in de Stevenshof en het Morskwartier op een paar plekken kinderen proberen, of het ijs hen hield. Dit hield ik in gedachten bij de uitvoering van het lesprogramma van vandaag.


Na vanmorgen in Warmond op de landijsbaan geschaatst te hebben, stond het thema voor mij al vast: natuurijs! Het aspect veiligheid zou aan het eind een prominente rol krijgen.
Het was volle bak met het aantal kinderen van mijn groep. Na 2 rondjes inrijden begonnen we met 3 rondjes tegenwind, waarbij je diep moest zitten. Daarna 3 rondjes met het ene rechte eind tegenwind en de andere met meewind.

Het volgende onderdeel was klûnen over de rubber matten achter de boarding. De kinderen vonden dit zo leuk, dat ze 3 rondjes deden in plaats van 2.
Met 2 houden stokken op de boarding ontstond een bruggetje, waar ze onderdoor moesten schaatsen. Ieder van de 3 ronde verschoof de brug naar een andere plek.
Elkaar uit de wind houden vormde het volgende onderdeel. In kleine groepjes reden ze een treintje, dat bij elkaar moest blijven.
Met pilonnen op nog een meter van de boarding ontstond een smal spoor tussen de rietkragen, waar de kinderen tussendoor moesten schaatsen.
Onderweg kom je ook molens tegen. Met de armen als molenwieken moesten ze beurtelings de rechtervoet aanraken met de linkerhand en de linkervoet met de rechterhand. Al schaatsend!

Tenslotte moesten ze een andere schaatser, die niet verder kon door een blessure, veilig naar huis brengen: voor een schaatser die de gewonde optrekt en erachter eentje, die de ongelukkige duwt.
Het laatste kwartier hadden we de binnenbaan, die door de kunstschaatsers was verlaten. Op een rond curlingdoel, dat als wak diende, legde ik uit, hoe je een wak zo veilig mogelijk moest benaderen en hoe je iemand eruit kon trekken.

Het veiligste is, als je plat op je buik met een stok of een tak werkt. Want bij het redden geldt: let ook op je eigen veiligheid. Want anders moet er niet 1, maar moeten er 2 mensen uit het wak gehaald worden.

Hopelijk heb ik, met het nog onbetrouwbare ijs in onze regio, de kinderen een beetje bewustzijn bijgebracht met betrekking tot de veiligheid.
Na de natuurijsles fietste ik naar huis. Buiten daalde het kwik onder een sterrenhemel pijlsnel.

Geen opmerkingen: