vrijdag 9 december 2022

Baggeren op de Vogelplas

Het had vannacht in onze omgeving licht gevroren.

In deze temperatuur was ik na het ontbijt met een kleine omweg naar Ada's oude school gelopen om een fiets op te halen.

Op Weerwoord vond ik hoopvolle berichten.

En als klap op de vuurpijl nog een paar foto's, die vanmorgen in Groningen gemaakt waren.

Bovenstaande foto's zijn gemaakt door Mark uit Noordwolde, onderstaande foto van de Loosdrechtse plassen door Mischa uit Oud-Loosdrecht.

Ondanks het warme voortraject kan het dus snel gaan!

Daarnaast kreeg ik een appje van Elfstedenmaat Wil Verbeij.

Hij schreef, dat ze op de Vogelplas de laatste tijd aan het baggeren waren.

Dus naast de mogelijkheid, dat het langer duurt voordat de Vogelplas dicht ligt, liggen de zwakke plekken mogelijk op plaatsen waar je ze niet verwacht. Kortom, als ijsmeester van de Vogelplas werd het tijd om eens poolshoogte te gaan nemen.

Na met een paar klusjes gedaan te hebben op de volkstuin, waar ik zag, dat er inderdaad gebaggerd werd.

Gezien vanaf de boerderij.

Halverwege de Kniplaan.

Op de hoek bij het viaduct over de A4.

Bij de vogelkijkhut.

Vanuit de vogelkijkhut.
Bij het uitkomen van de vogelkijkhut zag ik dit bord met watervogels.

Deze ijsvogels waren niet terug te vinden op de vogellijst.

Bij de fiets teruggekomen zag ik nog een bord staan.

Hierop werd uitgelegd, waarom er gebaggerd wordt en op welke plekken. Klik op de foto om deze uitleg leesbaar te maken. Nu hebben we last van het baggeren, maar op termijn zorgen de beschoeiingen voor meer luwte, waardoor het ijs sneller aan kan groeien.
Dit houdt in, dat schuin links voor de vogelkijkhut het water dieper wordt en langs de Kniplaan de hoek langs de rietkragen kleiner wordt.

En mocht het genoeg vriezen, dan lijkt het, dat je in de hoek bij het viaduct het beste opstappunt. Ik weet niet, of de baggerschuit elders op de Vogelplas als ijsbreker op gaat treden. 
Als alternatief is er dan de Driemanspolder nog.

Geen opmerkingen: