vrijdag 23 mei 2014

1 Megawattuur

Vorig jaar werden op 29 augustus op het dak van onze huurwoning zonnepanelen geplaatst door Groene Woningen.

De stand van de elektriciteitsmeter bedroeg op dat moment 39.621 Kilowattuur. We zijn nu 9 maanden verder en de meterstand is op dit moment 39.615 KWh. Lager dus dan in eind augustus. En dan moeten de 3 zomermaanden nog komen!

Daar ik mijn vrouw heb leren kennen bij de blokkade van de kerncentrale in Dodewaard, wilde ik al jaren zonnepanelen aanschaffen. Je kunt immers wel ergens tegen zijn, maar dan moet je wel met alternatieven komen. Maar ja, dat is erg lastig als je in een huurhuis woont.
Maar vorig jaar kregen we een aanbod om zonnepanelen aan te schaffen. Woningcorporatie Portaal participeerde in deze actie, dus het was heel eenvoudig om de benodigde vergunningen te krijgen voor 6 zonnepanelen. Het kostte ons € 3.000,- van ons spaargeld, maar dat zou zichzelf in 10 jaar terugverdienen.
Dat zou wel eens eerder kunnen worden. Gisteren passeerden we de grens van 1 Megawattuur.

We hebben dankzij de zon 1000 Kilowattuur oftewel 1 miljoen Wattuur geproduceerd. Als wij dat kunnen, dan moet dat in de rest van Nederland ook kunnen!

Als natuurliefhebber doe ik aan energiebesparing. Deze Hellmannloze horrorwinter heeft ons duidelijk gemaakt, dat de opwarming van de aarde nog lang niet is gestuit.
Maar niet alleen in het dagelijkse leven doe ik aan energiebesparing. Ook als duursporter doe ik dat, het motto van wielrenner Hennie Kuiper indachtig: "Je moet eerst het bordje van een ander leegeten!"

Met andere woorden: je moet zuinig omgaan met je eigen energie.
Ook al lijkt het soms, of ik met mijn krachten smijt door veel kopwerk te doen, schijn bedriegt. Door kopwerk te doen rijd of loop je altijd in je eigen tempo en voorkom je, dat je jezelf opblaast door een te hoog tempo.
Afgelopen zondag ben ik bij de warme marathon van Leiden zeer behoudend begonnen: 1.58.08 op de eerste halve marathon, 2.03.42 op de tweede halve marathon. Een zeer gering verval, zeker gezien het slagveld, dat ik in het tweede deel aantrof bij lopers, die sneller van start waren gegaan.

Bij het schaatsen doe ik niet anders. Ik laat liever een gat vallen, dan dat ik bij lange tochten meega in een voor mij te hoog tempo. Hier heb ik veel baat bij bij een (Alternatieve) Elfstedentocht of bij de 1000 rondjes van Leiden.


De eerste vraag, die je je als duursporter moet stellen, is namelijk deze: "In welk tempo haal ik fatsoenlijk de finish?"
Tenslotte gaan Ada en ik ieder jaar op fietsvakantie, waarbij we soms behoorlijk lange afstanden afleggen in een paar weken tijd. Vorig jaar 1732 kilometer in 3 weken tijd.

Ik kan u garanderen: dit houd je alleen vol, als je constant zuinig omgaat met je energie!

Geen opmerkingen: