donderdag 9 oktober 2014

"Jij bent nog geen spat veranderd!"

Vanmorgen moest ik de training van de "Krasse Knarren" in de Leidse IJshal laten schieten. Voor mijn werk bij Bibliotheek Katwijk moest ik naar Utrecht voor de halfjaarlijkse vergadering van BiebPanel.
Vlak voor we aan het lunchbuffet konden beginnen, kreeg ik te horen: "Bert Breed, jij bent nog spat veranderd!"
Het bleek Corrie Hortensius te zijn, met wie ik in 1978-79 op de Bibliotheek Academie in Amsterdam in de klas heb gezeten. Sterker nog, in maart 1979 liepen deze 2 BOB-studenten stage bij de Openbare Bibliotheek in Leiden. Het was voor ons beiden een goede en gezellige stage met Harry Giessen als mentor.
Voor mij had de stage trouwens blijvende gevolgen. Ik was net erkend als gewetensbezwaarde en zocht nog een plek, waar ik 19 maanden vervangende dienstplicht moest vervullen. Dat kon geregeld worden, zodat ik ook vanaf 1 september 1979 vrijwel iedere werkdag van de Hoofdweg in Nieuw-Vennep naar de Breestraat in Leiden kon rijden op mijn oude opoefiets.
Buiten het bijpraten en het ophalen van herinneringen kwamen we erachter, dat we beiden graag op fietsvakanties. Zelf haalde ik de fietsvakantie met Ada naar Praag aan.

Corrie had met haar man de Noordzeeroute gefietst. Vooral het gedeelte in Noorwegen en Schotland was met de vele klimmen behoorlijk zwaar te noemen.

Zelf kende ik van deze internationale fietsroute alleen het zuidelijke deel naar Boulogne-sur-Mer en het noordelijk deel tot Esbjerg in Denemarken.

De bibliotheek moet zich de komende jaren meer gaan richten op de ontmoetingsfunctie. Nou, dat is op deze BiebPanel-bijeenkomst prima gelukt. En daar ik meestal een exemplaar bij me heb van "Molen- en Merentocht" kon ik dit persoonlijke visitekaartje met veel genoegen aan mijn oud-klasgenote overhandigen.

Geen opmerkingen: