dinsdag 21 oktober 2014

"Je moet je er goed aan vasthouden, want anders val je...."

Zoals gebruikelijk fietste ik ook op deze dinsdagmorgen naar de Vondellaan. Dit keer was het niet om met de "Krasse knarren" te schaatsen, maar juist om de jeugd de beginselen van de edele schaatssport bij te brengen. Bij de ingang kwam ik Teun de Reede tegen, die mij het volgende filmpje had doorgemaild.

Hiervoor mijn hartelijke dank.
In de Leidse IJshal was het iets drukker dan gisteren. Vandaag waren er 71 kinderen afgekomen op de instuif. Dat merkte ik aan mijn groepje. Samen met Cees had ik een groep van 11 kinderen.
De les verliep heel speels. Aan het begin deden we ochtendgymnastiek, waarna de onvermijdelijke vallen aan bod kwamen. Met de mikado-stokken van 1 meter lang deden we een aantal oefeningen met diep zitten, met skiën, maar ook het aan de stok schaatsen.

We reden als een treintje heen en weer in ons vak op de binnenbaan en zaten "op de racefiets". Kortom, het was een zeer gevarieerde les. Cees stond ervan te kijken, dat je op zo'n speelse wijze ook schaatsles kon geven. Maar aan de andere kant kwam hij aanzetten met een oefening, die ik niet kende.

Bij "Grote klokken" moest je langzaam maar flink met je schaatsen op het ijs stampen, bij "Kleine klokken" ging het tempo een stuk omhoog om bij "De kleine polshorloge" flink omhoog te gaan. Je bent nooit te oud om te leren!
We sloten de leuke les af met "Schipper mag ik overvaren."

Maar het leukste moment van deze morgen kwam in de kleedkamer. Ghies Pielaet vertelde, dat hij gisteren een jochie van een jaar of 5 de buitenbaan over hielp. Deze kleuter reed met een rekje. Ghies hield het rekje ook vast, waarna de kleine wijsneus dit uitkraamde: "Je moet je er goed aan vasthouden, want anders val je...."

Geen opmerkingen: