zondag 15 oktober 2017

Mata Hari-loop

De bekendste vrouw uit de Eerste Wereldoorlog is zonder twijfel Mata Hari. Haar echte naam was Margaretha Geertruida Zelle. Ze was van 1905 tot 1917 actief als exotisch danseres.
Het is vandaag exact een eeuw geleden dat de op 7 augustus 1876 in Leeuwarden geboren Mata Hari in Vincennes stierf voor en door het vuurpeloton, nadat zij wegens spionage ter dood was veroordeeld door de Franse krijgsraad.
Na haar dood werd Mata Hari legendarisch. Over deze mooie Friezin zijn talrijke boeken geschreven.


Vanmorgen ging ik na het ontbijt om 10 uur een blokje van 10 kilometer lopen. Op deze zonovergoten zondagmorgen liep ik langs de A44, waar langs de ventweg waar ik over liep al een gigantische kaalslag heeft plaatsgevonden ten faveure van de Rijnlandroute. Veel bomen zijn gesneuveld, zodat wij het verkeer op de A44 thans veel meer horen dan vroeger.
Het mocht dan wel een warme dag worden, op de weilanden kon je de dauw van vannacht nog zien. De minimumtemperaturen op klomphoogte waren vanmorgen vroeg niet zo hoog. Via de Papelaan, waar zeer veel fietsers genoten van het mooie weer, liep ik via de Velostrada weer op huis aan, waar ik na 55 minuten klaar was met de 10 kilometer lange Mara Hari-loop.
Hoewel de naam misschien niet zo kies gekozen is, daar Margaretha Zelle's dood uit de loop van het geweer kwam.

Geen opmerkingen: