maandag 9 oktober 2017

Onbewezen ideeën

De voorraad nifedipine was op. Derhalve fietste ik naar mijn huisarts, die volgens Arjen Lubach onbewezen ideeën verkoopt. Hij is namelijk een antroposofische huisarts en hij schrijft regelmatig antroposofische geneesmiddelen voor. En dat mag niet van deze cabaretier, die daarmee Youp van 't Hek probeert te overtreffen, die in zijn eentje met de term "Gereformeerd biertje" Buckler in Nederland om zeep hielp.
Nu heeft iedere cabaretier het recht om uit de bocht te vliegen, maar zo ongenuanceerd als Lubach dat gisteren deed met zijn onbewezen ideeën over alternatieve geneeswijzen heb ik het zelden gezien. Op voorhand wordt alles, wat niet van de farmaceutische industrie afkomstig is en waar soms ook grof op wordt verdiend, weggezet als niet werkend.
Welnu dr. Lubach, in de praktijk werken deze vaak prima. Ik wil een voorbeeld geven, dat ik liever voor me had gehouden. De marathon van Leiden heb ik gelopen met aambeien. De dag erna ben ik naar mijn huisarts gegaan en daar hoorde ik, dat aambeien ontstaan, doordat de wanden van de bloedvaten te soepel worden. Dat kon kloppen. Een dag of 10 voordat ik de aambeien voelde, was de dosering van de nifedipine door de internist verdubbeld.

In overleg met de huisarts is deze verdubbeling weer teruggedraaid en met de volgens dr. Lubach onbewezen antroposofische zetpillen en een eveneens volgens hem onbewezen zalfje was ik binnen 2 weken van de aambeien af. Toch knap, want volgens dr. Lubach berust de werking op een placebo-effect, zodat ik middels een placebo van de aambeien afgekomen ben. Wie doet mij dat na?
De genezing verliep precies, zoals mijn huisarts voorspeld had dat die zou verlopen. Wat dat aangaat heb ik oneindig veel meer vertrouwen in mijn eigen huisarts, dan in een cabaretier, die ongenuanceerd mij mijn geneesmiddelen ZONDER bijwerkingen wil onthouden, die in de loop der jaren prima bleken te werken IN DE PRAKTIJK.
En als die middelen er niet zijn voor de desbetreffende kwaal, dan schrijft de huisarts gewoon de reguliere middelen voor zoals in het geval van de hoge bloeddruk. Daar heb ik geen enkel probleem mee, ook al was het even zoeken naar de juiste dosering. Die hebben we inmiddels gevonden.
Vanmorgen was de bloeddruk 138 om 78, Ik ben er tevreden mee. Maar dat ben ik niet met de onbewezen ideeën, waarmee een cabaretier als een volleerd hoogleraar geneeskunde alle alternatieve geneeswijzen denkt af te kunnen serveren.

Geen opmerkingen: