maandag 27 april 2020

Willem-Alexander van Burendag

Heel het land viert Woningsdag.
Heel het land? Nee, het trotse Leiden, dat het Spaanse beleg zo dapper weerstond, doet er niet aan mee. Wij vieren de Willem-Alexander van Burendag. Nu ga ik de baan van koning niet bagatelliseren, maar zijn grootste prestatie heeft onze koning geleverd, toen hij nog kroonprins was. Hij reed op 26 februari 1986 de Elfstedentocht uit onder de naam W.A. van Buren.
Nu heb ik tweemaal zelf de Tocht der Tochten uitgereden en in totaal 20 keer de 200 kilometer volbracht, waarvan eenmaal als winnaar, maar onder ons gezegd en gezwegen: het blijft een klereneind. Alleen als je in topvorm bent kom je de man met de hamer niet tegen.
Zeker als je geen gepolijste schaatstechniek hebt, en dat had onze vorst in de tijd, dat hij de Elfstedentocht reed beslist niet, is het nog veel zwaarder. Kortom, doorzettingsvermogen heeft W.A. van Buren wel.
Geheel in stijl begonnen we in deze omgeving de Willem-Alexander van Burendag met vorst aan de grond.
Dat zit onze vorst vanavond ook, als heel Nederland de nota voor de borrel van 4 uur om op de jarige te proosten naar Huis Ten Bosch stuurt.
Vergeet bij het bonnetje niet de B.T.W. te vermelden. Dat maakt de administratie van deze borrel voor het huis van Oranje wat eenvoudiger.
Na het ontbijt liep ik om kwart over 9 in een oranje hardloopshirt naar de Leidse binnenstad, waar ik een zakje met bloemzaad bij een collega van mijn vrouw af moest leveren. Ik wilde vroeg gaan om de drukte in het centrum van onze mooie Sleutelstad te ontlopen.
Ik kan garanderen, dat het niet druk was. Via de Haagweg, het Galgewater en de Beestenmarkt liep ik langs de fraai versierde molen "De Valk".
Langs het LUMC, waar ik 3 jaar geleden kind aan huis was, liep ik via de Leidse IJshal door het Morskwartier naar "Het Haagsche Schouw" terug naar de Stevenshof en vandaar weer naar huis. De Willem-Alexander van Burenloop van 10 kilometer zat erop op deze stralende lentedag.
Het enige minpunt was, dat ik tijdens het lopen helemaal vergeten ben om om 10 uur met het "Wilhelmus" mee te zingen. Mijn vrouw heeft het volkslied wel met een aantal buren meegezongen, een voor mij verzachtende omstandigheid.
Ik ga met gezwinde spoed bij Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Willem-Alexander een gratieverzoek indienen!

Geen opmerkingen: