donderdag 21 december 2017

Apenkooien

De laatste gymles voor een schoolvakantie op de lagere school was het vaak apenkooien. Vandaag had ik datzelfde idee bij de laatste officiële training in 2017 van de "Krasse knarren" in de Leidse IJshal.
Ik zag laatste officiële training, want er komt toch nog een mogelijkheid: op Tweede Kerstdag kunnen we van kwart over 8 tot half 11 terecht aan de Vondellaan voor onze rondjes.
Ik weet niet hoe groot de animo zal zijn. Vermoedelijk komen we niet aan de ruim 20 "Krasse knarren" van vanmorgen, waarbij het al vanaf het begin rommelig was.
Om 9 uur dirigeerde ik hen naar de hoek, waar we altijd verzamelen. Iedereen was er, behalve Wierd Wagenmakers, die traditioneel de eerste rondjes voor zijn rekening zou nemen. Hij had geruime tijd  ingereden, dus hij moest er zijn.
Na bijna een minuut wachten liet ik een andere schaatser beginnen. Na een halve ronde rijden kwam Wierd ineens tevoorschijn.
Hij sprintte voor de meute uit, zodat we de eerste ronde met 29 kilometer per uur reden. Een tikkeltje te wild, amigo.
Dat vroeg om disciplinaire maatregelen. Jullie weten, hoe ik gesteld ben op orde en tucht.
Wierd mocht de volgende 10 rondjes op kop. Dat zal hem leren!

De rest van de training ging dusdanig gedisciplineerd, dat ik de "Krasse knarren" de laatste 15 rondjes onze vorm van apenkooien toestond: 5 rondjes, 1 rondje rust, 4 rondjes, 1 rondje rust en zo door tot de laatste ronde. En dat allemaal onder het toeziend oog van 150 middelbare scholieren. Onder toejuichingen reden we met zeer uiteenlopende snelheden de laatste rondjes van 2017. Het eindigde dus lichtelijk chaotisch. Maar ja, dat krijg je met zo'n trainer....
Desondanks was er een tweetal nieuwkomers, die toe wilde treden tot de "Orde der Krasse Knarren".
Op een briefje schreven ze hun emailadressen. Thuis gekomen zag ik, dat er iemand op de computer zat.
"Dan doe ik het vanavond wel", dacht ik.
Onderweg ben ik het briefje met de emailadressen van Ton Verhoef en Kees Zwaan echter kwijtgeraakt.

Ik hoop, dat jullie nu niet denken, dat ik er een propje van heb gemaakt....

Geen opmerkingen: