donderdag 7 december 2017

Pochen

Het was vanmorgen weer lekker druk bij de "Krasse knarren" in de Leidse IJshal. Op het drukste moment reden we met een peloton van 30 schaatsers. Dat is wel eens minder geweest.
Dat gold ook voor de snelheid. Deze lag vaak rond de 26 kilometer per uur met regelmatig een piek van 27. En dat betrof het peloton.
Regelmatig vertrokken er groepjes, die het peloton lapten, vaak meer dan één keer. Tijdens de 5 kilometer, die ik op kop reed, kon ik het verschil in snelheid goed waarnemen. Waar het peloton 26 in het uur reed, daar was de snelheid van de kopgroep 32!
Voor de rekenaars onder ons. Dit klopt precies met het gegeven, dat de kopgroep met Mart Moraal in de gelederen me om de 5 rondjes een keer lapte. Jarenlang was dit op dinsdagavond een vast gegeven. Ook toen reed de kopgroep 6 rondjes, waar ik met het eerste peloton er 5 aflegde.
Kortom, over mijn conditie hoef ik mij met het oog op de 1000 rondjes van Leiden volgende week zondag geen zorgen te maken. Die is gewoon goed te noemen.
Nu we het toch over Alternatieve Elfstedentochten hebben: ik sprak met een paar "Krasse knarren", die over een maand naar de Weissensee gaan. Ze hadden het over hoe je er naar toe kon reizen.
Een van hen had het over Transavia, die naar Salzburg vloog.
Ik opperde de mogelijkheid om er een rechtstreekse vlucht van te maken: "Dan landt het vliegtuig op de Weissensee."
Een andere schaatser had echter een veel beter idee: "We laten Julio Poch, die al eerder voor Transavia werkte, de vlucht uitvoeren. Dan worden de passagiers boven de Weissensee uit het vliegtuig gegooid."
Ik wou, dat ik deze spitsvondige opmerking zelf verzonnen had....

Geen opmerkingen: