zaterdag 16 december 2017

Voorbereiding

De dag voor een grote inspanning als de marathon of een (Alternatieve) Elfstedentocht is niet de fijnste dag. Fysiek heb je er alles gedaan om tot een topprestatie te komen. Meer kun je niet doen. Je moet rust nemen.
Mentaal is het echter een ander verhaal. Je moet jezelf oppompen. Stress heeft een slechte naam, maar een zekere hoeveelheid stress heb je nodig om überhaupt te kunnen presteren. Zelf ben ik de dag ervoor vaak wat prikkelbaarder dan anders.
Pas na de start komt de ontspanning, die je bij een lange afstand ook moet hebben. Zeker bij het schaatsen is het hebben van ontspanning in je slag een groot voordeel. Je houdt het dan veel langer vol.
Vandaag stond zodoende in het teken van de voorbereiding. Vanmorgen fietste ik naar "De Helianth", waar ik een extra zoutarm rozijnenbrood had besteld. Waar ik normaal krentenbollen had genomen, moet ik nu zelf zorgen voor zo zoutarm mogelijke sportvoeding. Dat geldt voor mij ook bij de sportdranken. De cafeïnedranken om de vetverbranding op gang te brengen zijn bij mij voortaan taboe. Maar bij de Bert Grotenhuis Bokaal in maart ging het zonder ook goed.
Alles moet klaar staan voor morgenochtend. Om 5 uur rinkelt de wekker. Daar ik het vermoeden heb, dat mijn vrouw het niet op prijs zal stellen, als ik alles dan nog moet pakken, handelde ik maar proactief, een woord dat tegenwoordig net even te veel gebruikt wordt.
Daarnaast moesten de schaatsen uiteraard geslepen worden. Er gaan 2 paar kluunschaatsen mee, zodat ik er zeker van ben, dat ik geen botte schaatsen kan krijgen tijdens de 1000 rondjes van Leiden.
U kunt mij mentaal steunen door Spieren voor Spieren financieel te steunen. Want daarvoor doen we het uiteindelijk: kinderen helpen, die het in het leven minder getroffen hebben dan wij!

Geen opmerkingen: