dinsdag 29 juni 2021

Een alternatieve strandtraining

De voorbereiding op de strandtraining was gedegen. Aan het Valkenburgse meer had ik alle oefeningen al een keer gedaan. Het schema lag dus klaar. De grote vraag was gisteren echter, of ik dat als trainer zelf wel was na de kramp in de kuit.
Ik had me de hele dag vrij rustig gehouden. Wel reed ik met mijn vrouw en mijn kleinzoon naar de volkstuin, waar we aardbeien plukten en een maaltje tuinbonen afhaalden. 

Op de koekoeksbloemen zag ik een koolwitje, dat heen en weer fladderde. Meestentijds waren de vleugels echter gesloten. Zo zou ik de training vanavond ook moeten benaderen. Mijn duurvermogen zou ik vanavond niet ten volle kunnen ontplooien, anders liep ik het risico om kopje onder te gaan.

Om 7 uur werd ik opgepikt door Hans Boers. Met hem reed ik mee naar de skeelerbaan van Katwijk, onze vaste verzamelplek. Veel was er niet te verzamelen, want we waren slechts met zijn vieren. Daar zowel Geoffrey van Heerde als Kees Visschedijk goede lopers zijn, stelde ik voor om in plaats van naar de Boulevard van Katwijk naar Noordwijk te lopen.

Een minuut of 5 later liep dit kwartet langs de kustlijn. Uiteraard was ik benieuwd, hoe mijn kuit het zou houden. Natuurlijk voelde ik wat, maar vergeleken met hetgeen menig wielrenner in de Tour de France met zijn vele valpartijen voelde, stelde het absoluut niets voor.

De zeer intensieve strandstoelslalom en het hardlopend beklimmen van een hoge duinopgang liet ik achterwege. Voor de rest deed ik alle oefeningen, die ik gepland had, maar wat korter, daar we wat meer kilometers liepen. Het lopen ging eveneens in een iets rustiger tempo. Op deze mooie zomeravond werd het zodoende een alternatieve strandtraining.

Maar alle aanwezige deelnemers hadden het naar hun zin, en daar gaat het natuurlijk om. De opkomst was door diverse vakanties op voorhand al laag. Dit keer lag het niet aan de trainer.

Via de app kon ik Frank Steenkamp, die volgende week de trainer van dienst is bij de droogtraining van de IJVL geruststellen. Bovenstaande tekst achter het vliegtuig was niet voor hem bedoeld....
Eén ding was bij deze alternatieve strandtraining niet alternatief: de afdronk op het terras van "Het Wantveld". Met een mooie zondondergang hadden we een gezellige afsluiting van deze droogtraining.

Geen opmerkingen: