dinsdag 26 april 2022

Oermens

De benaming "Oermens" roept bij de meeste mensen een negatief beeld op.
Oermensen worden dan ook zelden bezongen.

Als kleinste jongetje van de klas liep ik dan ook geen enkel risico, dat men mij zo zou noemen.
Nou ja, die kop.....
Desondanks kwam het er ten langen leste toch van, dat ik "Oermens" werd genoemd.
Ik citeer uit het verslag, dat Bert Grotenhuis schreef naar aanleiding van de op 18 maart gehouden editie van de naar hem genoemde Bokaal.

Ik citeer: "Verder zie ik een cesuur in de groepen deelnemers. Zij die vanaf bocht één knallen en wegkometen en zij die op de verdeelstand staan. Ergens op de dag komt dat altijd op een wonderlijke manier samen achter de rug van oermens Bert Breed, die na zo’n rondje of 350 een safe heaven en oase van rust vormt voor de knallers. Om er daarna ook weer lustig vandoor te gaan."


In de duursport is "Oermens" een eretitel. Een benaming, waar je trots op mag zijn! Als je 200 kilometer alleen maar op kop schaatst, ook al ben je niet de snelste, ook dan kan deze Geuzennaam je ten deel vallen. 

Over op kop gesproken....

Geen opmerkingen: