zondag 5 januari 2014

De Meerhorstloop of "Er ligt nog geen ijs op de Vogelplas!"

Traditioneel is er op de eerste zondag in het nieuwe jaar in Stompwijk de Meerhorstloop. Het is gebruikelijk, dat ik in het begin van het nieuwe jaar de kerstboom terug breng naar kasteel Duivenvoorde. Meestal combineer ik beide zaken. Niet altijd trouwens. Soms kun je dan namelijk schaatsen op de Vogelplas.

Om even over half 11 hielp Ada me met het in de fietstas stoppen van de kerstboom, waarna ik over de Velostrada op landgoed Duivenvoorde aan koerste. Ik zette de spar neer bij het startpunt van de Kerstbomenloop van 4 weken geleden. Het parcours, dat ik toen met Hans Boers liep, fietste ik nu tot de voetbalvelden van Stompwijk '92.
Om half 12 kostte het me enige moeite om mijn fiets te stallen, daar het mede door het lenteweer erg druk was bij deze gemoedelijke dorpsloop. De nieuwe Prins, Page en Opper van carnavalsvereniging "De Gaanders" gaven acte de présence.
Ik werd op weg naar de kantine, waar ik me in ging schrijven, verwelkomd met: "Er ligt nog geen ijs op de Vogelplas!" Met een graad of 10 boven nul leek me dat een wonder.

Met Wil Verbeij, Jaap de Gorter, Hans Boers en de schrijver van dit stukje was de IJVL redelijk vertegenwoordigd, toen een vrouwelijke deelneemster om 5 over 12 het startschot loste voor de 10 km. Ze overhandigde het pistool aan iemand van de organisatie en ging er als een haas vandoor. Wil was toen al 5 minuten onderweg voor de 5,6 km.
Met Hans en Jaap liep ik naar het tunneltje onder de provinciale weg door. Ik liep een stuk makkelijker dan met de Kerstcross. Met Hans in mijn kielzog liep ik op kop van een klein groepje richting Noord Aa. We hadden de wind in de rug. Jaap moest een gaatje laten vallen en liep met een groepje achter ons aan.
Na een stuk door het bos ten noorden van de Zoetermeerse plas te hebben gelopen, bogen we terug naar 't Geertje, waar het zoals gewoonlijk op zondag erg druk was. Vooral ook op het fietspad, want we kwamen in de staart van de 15 km, die een extra lus door de polder liepen.
Omdat Hans een paar keer een gaatje moest laten vallen, temporiseerde ik ook maar wat. Dit gaf de groep met Jaap de kans om dichterbij te komen. Met de handrem er een klein beetje op liepen we langs de provinciale weg naar Stompwijk terug.

Hier kon ik in de laatste kilometer nog behoorlijk versnellen, maar de gevreesde eindsprint van Jaap kwam eraan. In de laatste 20 meter kwam hij langszij. Met een tijd van 46.26 kwamen deze 3 IJVL-ers pal achter elkaar als 23e, 24e en 25e van de 106 deelnemers over de finish.

Met een lichtblauw T-shirt in handen liepen we in het clubhuis Wil Verbeij tegen het lijf, die ook lekker gelopen had. We gingen ieder ons weegs. Ik fietste terug naar de Stevenshof langs de nog steeds niet bevroren Vogelplas en langs de ijsbaan van Voorschoten, die ook op betere tijden wacht....

Geen opmerkingen: