zaterdag 18 januari 2014

Margriet

Eén van de taken op mijn werk is om de tijdschriften, die terugkomen van een uitlening, onder de klep te leggen, waarop het nieuwste nummer van het desbetreffende tijdschrift pontificaal staat uitgestald. Op het voorblad van zo'n tijdschrift staan met grote koppen artikelen aangekondigd, die je MOET lezen.
Deze week zag ik zodoende telkens Margriet 3 staan.

Zodra ik deze kop zag, was ik verkocht: "De 4 allermooiste schaatsroutes in NL".
Donderdagavond in mijn eetpauze las ik het artikel. Het kwartet schaatsroutes kon mijn goedkeuring wel wegdragen: de Ankeveense plassen, de Molentocht van de Alblasserwaard, de Wieden en de Eilandspoldertocht.
Van dit uitverkoren viertal ken ik er 3. Alleen de Eilandspoldertocht heb ik nog nooit geschaatst. Wel heb ik een paar keer in dit gebied rondom het schitterende plaatsje Graft-de Rijp en Schermerhorn gefietst.

Ik zal deze tip van Margriet in gedachten houden als er weer eens natuurijs in Nederland is.
Het andere trio is mij bekend en zeker voor herhaling vatbaar. Op de Ankeveense plassen heb ik diverse keren gereden. Het is één van de plekken in het Groene Hart van de Randstad, waar je vrij snel kunt schaatsen.

Gelukkig voor sommige vroege vogels is het daar niet al te diep.
De Molentocht van de Alblasserwaard heb ik 1 keer geschaatst. Een mooie tocht. Vooral het stuk bij de molens van Kinderdijk is sprookjesachtig.

De benaming sprookjesachtig gaat ook zonder meer op voor de Wieden. Hier heb ik een paar keer heerlijk geschaatst tussen de rietkragen en door prachtige plaatsjes als Giethoorn en Blokzijl.

Eigenzinnig als ik ben, wil ik er nog 2 prachtige toertochten aan toevoegen. Allereerst de Nieuwkoopse plassen.

Een prachtig gebied, waar je de hele dag heerlijk rond kunt zwerven tussen de ruisende rietkragen.
De slottip betreft de Molen- en Merentocht rondom de Kaag. Een prachtig gebied, zeer afwisselend. Helaas is de laatste officiële Molentocht alweer 17 jaar geleden georganiseerd: net zo lang geleden als de laatste Elfstedentocht.
Maar gelukkig hebben we de laatste jaren diverse keren kunnen schaatsen op onze "thuisbaan".
Maar wat had u anders verwacht van de schrijver van "Molen- en Merentocht"?

Geen opmerkingen: