zondag 14 oktober 2018

Blokkeerfriezen

Het was deze week hoogzomers en in Nederland hadden we het over......Zwarte Piet.
Blokkeerfriezen
De aanleiding hiertoe was het proces, dat gevoerd werd tegen 34 Friezen, die vorig jaar bij de Afsluitdijk een paar bussen met demonstranten tegen Zwarte Piet hadden tegengehouden.
Een bijzonder effectieve blokkade overigens. De demonstranten kwamen te laat bij de aankomst van Sinterklaas in Dokkum. Waaruit blijkt, dat de demonstranten hun klassieken niet goed kennen. Iedere Elfstedenschaatser had hen kunnen vertellen, dat de route naar Dokkum de bijnaam "De Hel van het Noorden" is.
En dat is niet voor niets. Je doet er altijd langer over dan je denkt en vooral hoopt!
Maar goed, deze week was dus het proces tegen de Blokkeerfriezen, een prachtig woord trouwens. Daarbij werden voor Nederlandse begrippen forse straffen geëist vanwege het hinderen van het verkeer en zelfs het in gevaar brengen van het verkeer.
Welnu, ik wil bij deze een bekentenis doen. In mijn jeugdjaren was ik zeer actief  in Breek Atoomketen Nederland. De eerste actie, waar ik aan meedeed, was het blokkeren van de weg van Petten naar IJmuiden. We wilden het transport van atoomafval, dat in de Atlantische Oceaan gedumpt zou gaan worden, zoveel mogelijk hinderen.
Dat deden wij op dezelfde manier als de Blokkeerfriezen op de Afsluitdijk. De busjes, waarin wij zaten, gingen steeds langzamer rijden en als de boel tot stilstand was gekomen, dan stapten wij uit en legden de boel stil middels een zitblokkade. We werden dan weggesleept door de Mobiele Eenheid.
De kunst was dan om daarna een stukje hard te lopen en een meter of 200 verderop weer te gaan zitten. Dit kat- en-muisspel ging de hele dag zo door.
Als er al sprake was van het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid, dan was het vooral onze eigen veiligheid. Er hoeft immers maar één automobilist een rood waas voor ogen krijgen en met een bloedvaart op je af rijden....
Als actievoerder Jerry Afriyie het dan heeft over georganiseerde misdaad, dan heb ik me daar ook schuldig aan gemaakt. Ik raad hem aan om zich eens te verdiepen in burgerlijke ongehoorzaamheid.
Een van de eerste lessen is, dat je dan ook tikken op kunt lopen. Die horen er gewoon bij als je provoceert.
Ik ben ook wel eens op een weinig zachtzinnige manier weggesleept. Dan moet je niet gaan piepen en zielig staan doen. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je stoppen met actievoeren.
Ik adviseer hem in dit geval sowieso om de tijd zijn werk te laten doen. Nu besloten is om bij de landelijke intocht in Zaanstad vooral Roetveegpieten in te zetten, is er hoe dan ook sprake van een onomkeerbare trendbreuk. Tel je zegeningen.
Bij de anti-kernenergiebeweging hebben we dat ook gedaan. Er zijn in Nederland tegen de verwachting in geen atoomcentrales meer bijgekomen. En Dodewaard is dicht!
Uiteraard mag ik niet op de stoel van de rechter gaan zitten, maar voor mij is een ding duidelijk, waardoor ik wil pleiten voor een mild oordeel. Net zomin als destijds bij Breek Atoomketen Nederland is er bij de Blokkeerfriezen sprake van een hechte organisatie, laat staan van georganiseerde misdaad. In beide gevallen is er gewoon sprake van een zooitje ongeregeld.
Aldus deze Rijmpiet, die zelf te beroerd was om roet op zijn gezicht te smeren....


Geen opmerkingen: