donderdag 1 april 2021

Een verkenningstocht

In Den Haag sluipen de laatste paar weken wat verkenners rond.

Dat was na de verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal nodig. Met een stoet kleine partijen is het lastig formeren.



Meestal gebeurt een kabinetsformatie achter gesloten deuren, maar dit keer konden we een kijkje in de keuken nemen.

Door de zinsnede "Pieter Omtzigt: functie elders" ontspon zich een whodunnit, waar Agatha Christie haar vingers bij af zou likken.

Het ging zelfs zo ver, dat de inhoud van telefoonverkeer in de openbaarheid kwam met alle gevolgen van dien.

Na het ontbijt begon ik om half 10 aan mijn eigen verkenningstocht. Geheel in de sfeer van het Theater van de Lach, dat zich momenteel in Den Haag afspeelt, liep ik in de richting van de Residentie.

Mijn eerste bevinding was, dat de lente zich niet door de Haagse perikelen van de wijs laat brengen.

Geheel in de Haagse traditie liep ik een weg in, waarvan ik wist, dat deze doodlopend was. 

Desondanks bloeit de natuur daar wel op. Ik liep de Maaldrift tweemaal heen en weer. De eerste keer kwam ik niemand tegen, de tweede keer moest ik driemaal aan de kant voor een auto. Men was op weg naar de manege aan het eind van de Maaldrift.
"Aanhangers van de Partij voor de Dieren", dacht ik: "Zij gaan de paarden verzorgen."

Al filosoferend schoot mij de perfecte timing van 3 en 4 oktober te binnen. Op 3 oktober wordt het Leidens Ontzet groots gevierd. De dag erna is het Dierendag. Op die dag koesteren de Leidenaren hun kater.....


Op de tweede terugweg kon ik merken, dat de Boeren Burger Beweging in de Tweede Kamer is beland. Op nog geen kilometer van Leiden kreeg ik te maken met een heuse wegblokkade!


Mij restte geen andere keuze, dan aan de kant van de weg te wachten, tot de kudde gepasseerd was.


Met de noordenwind tegen liep ik naar Leiden terug.

De thermische hoogstandjes van de afgelopen dagen bleven dan ook achterwege.

Het grillige weer is enigszins af te lezen in deze 30-daagse temperatuuranomalie.

Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden, dat de uitslag wel eens heel anders uit zou kunnen pakken dan 2 weken geleden na de flitsende start van de kabinetsformatie.

Mijn verkenningstocht ging niet razendsnel op de doodlopende weg, maar had in ieder geval heel wat meer vaart dan de verkenningstocht in de Residentie.

Leidens Ontzet is nog een half jaar weg, maar ik kon gewoon genieten van de Leidse lente.

Geen opmerkingen: