zaterdag 17 september 2022

Doktersloop

De meteorologische herfst is op 1 september begonnen, de officiële begint volgende week, maar qua weer zitten we al helemaal in dat jaargetijde.

Wij kunnen het weten, daar we woensdagmiddag voor een korte fietsvakantie naar Brielle vertrokken. Van rustig nazomerweer werd het donderdagavond onvervalst herfstweer. Maar daarover later meer.
We hadden de voorraden groente, fruit en zuivel vrijwel compleet weggewerkt voordat we vertrokken, zodat we vanmorgen aardig wat voorraad in moesten slaan voor mijn schoonouders en onszelf bij "De Helianth" en bij "Odin".

Mijn vrouw bracht hun boodschappen naar haar ouders en reed door naar de volkstuin. Ik hing de eerste vakantiewas op en liep daarna naar de tuin, waar ik een tweetal rode aardbeien vond. Ik liep tussen een tweetal buien door. Wat dat aangaat was het de hele dag een komen en gaan.

De 7 kilometer, die ik liep, zijn een derde van hetgeen ik volgende week bij de Halve marathon van Katwijk ga lopen. Na me gedoucht te hebben lunchte ik thuis samen met Ada.

Onze huisarts is op 1 september na 37 jaar trouwe dienst met pensioen gegaan en vanmiddag was de afscheidsreceptie in de Vredeskerk. Gevraagd was om een persoonlijke herinnering op een A4-tje in te leveren. Dat lukte me zelfs in dichtvorm.

Beste Huib,

Jarenlang zag je ons niet zo vaak.
Dit soort patiënten valt in de smaak.
Een kwaaltje zus of een kwaaltje zo,
een week later was alles weer op niveau.
Kortom, onze lichamen werkten optimaal
met op zijn tijd een oplosbare kleine kwaal.
Twee bevroren polsen na de Elfstedentocht,
waar je een daarbij passende zalf voor zocht.
Een pijnlijke schouder of een heuse spatader,
met jouw ervaring aanschouwde je dat nader.
Graag waren we op deze voet verder gegaan,
doch er was een bloeddrukprobleem ontstaan.
Een sporter moet pieken op het juiste moment,
maar 238 om 130 is bij bloeddruk ongekend.
Sindsdien was ik bij de praktijk kind aan huis
na een spoedbezoek aan het Leidse ziekenhuis.
Het is een vreemde gewaarwording, die went:
je voelt je topfit en bent een chronisch patiënt!
Zo bezocht ik je de afgelopen 5 jaar veel keren
en heb je aldus op de valreep leren waarderen.
Huib, bedankt voor je inzet voor Ada en mij.
Geniet van je pensioen, zorgeloos en vrij!

Bert Breed

Met een stevige zeewind trapten we naar de Professorenwijk, waar de receptie was. Daar zagen we, dat er een boek gemaakt was van hetgeen Huib over ziekte en gezondheid had geschreven voor zijn patiënten. Onze huisarts had blij verrast het eerste exemplaar in ontvangst genomen.

Uiteraard kochten we een exemplaar, dat we door de auteur lieten signeren. Je bent bibliothecaris of niet.
We kwamen diverse bekenden tegen, waaronder mijn nicht Ina. Uiteraard praatten we met haar bij.


We mochten zelfs aanschuiven om in een gelegenheidskoor mee te zingen met "In the Quest of the Holy Grail". Gelieve niet te verwarren met de vrijwel gelijknamige titel van "Monty Python".
Dat is namelijk niet altijd goed voor je lichamelijke welzijn....

Geen opmerkingen: