woensdag 28 september 2022

Mijn trekkerprotest

Naast de droogte, wat is dat ook alweer, is het beeld van de zomer bepaald door het boerenprotest. Beeldbepalend daarbij was het trekkerprotest, dat alom in den lande voor veel overlast zorgde.

Je kunt er veel van vinden, maar niet, dat deze acties publieksvriendelijk waren. Maar goed, het gebeurde dan ook onder de vlag van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein....

Met het hinder voor anderen te veroorzaken, win je echter niet de sympathie van de publieke opinie. Dat moet dus anders. Daar ik de beroerdste niet ben, zeker niet nu ik van corona ben hersteld, wil ik daarom het goede voorbeeld geven.
Daar het belangrijk is om dicht bij de doelgroep te zitten, komt hier mijn versie van trekkerprotest.

Na vanmorgen voor de zoveelste keer natgeregend te zijn op weg naar de Leidse IJshal aan de Vondellaan, mocht deze spuitgast als eerste het ijs met schaatsen betreden.

Een beetje tegendraads werden de eerste rondjes van het laatste seizoen in de Ton Menken IJsbaan afgelegd.

Daarna moest er weer gewerkt worden. De boarding moest van het vocht worden ontdaan. En hier was mijn kans om me te ontpoppen als een waardig lid van de protestgeneratie.



Langzaam maar zeker trok de trekker op.



De kunst is, om de trekker zorgvuldig te manoeuvreren, zodat je tijdens het schaatsen zoveel mogelijk waterdruppels van de boarding afhaalt.

Hoe minder vocht er elders in de IJshal is, hoe beter het ijs blijft.
Ik help al aardig wat jaartjes met het leggen van de ijsvloer, maar zo glad als het ijs bij deze testrit was, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Dus beste boeren, neemt hier exampel aan!

Ik wil graag afsluiten met een gedicht van J.F.W. Werumeus Buning, dat getiteld is "Ballade van den boer", maar dat vooral bekend is door de zinsnede: "En de boer hij ploegde voort".

Beste boeren, ploeg vooral uw eigen akker met uw eigen trekker.

De ijsvloer in de IJshal ligt er mooi bij en wij hebben onze eigen trekker al!

Geen opmerkingen: