zondag 7 juni 2015

Over de Kaag

Het was een heerlijke dag om te fietsen. De zon scheen, er stond niet al te veel wind en met temperaturen tegen de 20 graden was het buiten prima uit te houden. Mijn jongste broer had een goede dag uitgekozen om zijn verjaardag te vieren.
Om een uur of 11 stapte ik op de fiets richting Oud-Ade. Ada had afgesproken met een van onze dochters, dus ik pedaleerde in mijn eentje naar camping "'t Haasje", waar ik het veerpont over de Kaag zou nemen.

Om kwart over 12 kon ik op het fietserspontje stappen, dat ons naar Kaageiland zou brengen. Tussen de talloze vletten ontwaarde ik een sleepboot uit 1928, die getooid was met de naam "Argus".

Het is altijd leuk om de Kaag over te steken. Varen geeft toch een soort vakantiegevoel. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een alternatief vervoermiddel!

Na over Kaageiland naar de veerpont naar de Ringvaart gereden te hebben, sloeg ik op de ringdijk rechtsaf om via een paar slingerwegen in de polder op de Rijnlanderweg uit te komen. In mijn jeugdjaren heette deze doorgaande weg trouwens Sloterweg, naar het door Amsterdam geannexeerde plaatsje Sloten. Tussen Hoofddorp en Badhoevedorp werd rond 1970 de Sloterweg doorsneden door een landingsbaan van Schiphol. Het zuidelijke deel werd toen omgedoopt in Rijnlanderweg. De aanwonenden konden verhuiskaartjes rondsturen zonder daadwerkelijk te verhuizen....

In Nieuw-Vennep reed ik naar het kerkhof, waar mijn ouders begraven liggen. Op weg erheen kwam ik langs de jongensschool, waar ik op gezeten heb. Daarna is het een jongerensociƫteit geworden. Het begon als "Lambiek", na een grondige verbouwing werd het "De Hobbit", later "De Stip" en momenteel heet het "De Hype".

Onbedoeld geeft de naamsverandering wel een goed beeld van de tijdsgeest.


In de jaren '70 waren de boeken van J.R.R. Tolkien razend populair bij de zeer ontspannen levende hippies, waartoe ik mezelf ook mocht rekenen.

Als er iets is, wat het huidige tijdsgewricht kenmerkt, dan is het de hijgerigheid van de hypes. De ene hype is nog niet voorbij, of de volgende staat alweer voor de deur: hypernerveus.
Dat was het gelukkig niet, toen ik bij het ouderlijk huis aankwam, waar Leo en Joke sinds kort in wonen. Het huis is helemaal opgeknapt. Toevalligerwijze kwam ik tegelijk aan met Kees en Alie van der Poel, die een jaar of 15 vrijwilliger zijn geweest in de Leidse IJshal.
Daarna stak ik over naar de buren en kon ik mijn broer Paul een toepasselijk verjaardagscadeau overhandigen.

De rest van de middag konden we in de tuin bivakkeren. Uit de wind en in de zon was het zelfs warm te noemen.

Om een uur of 5 stapte ik weer op de fiets. Via Burgerveen, Nieuwe Wetering, Rijpwetering en Oud-Ade reed ik op de Steutelstad af, waar ik 58 kilometer op de kilometerteller had staan. Als ik zou kunnen waterfietsen, dan had ik met de 2 kilometer over de Kaag erbij 60 kilometer rond hebben afgelegd.

Geen opmerkingen: