woensdag 27 juli 2022

Pelgrimage naar Kevelaer

De kerkklokken waren onverbiddelijk. Om 5 uur lieten ze al van zich horen.

De slaap was voorbij en kwam niet meer terug, terwijl Ada de slaap der rechtvaardigen sliep tot 7 uur. Ik las verder in "100 mannen" van Mart Smeets.

Om 8 uur verlieten we de tent om te gaan ontbijten. Vandaag wachtte onze pelgrimage naar Kevelaer.

In mijn familie heeft dit Duitse bedevaartsoord enige naam. Enkele (schoon)zussen van me zijn erheen geweest.
Om 9 uur zaten we op de fiets. Via De Horst reden we vanaf camping "Bij ons" naar De Plak, waar we het Reichswald in reden. Wat een prachtig bos!

Langs de rand van Frasselt kwamen we bij de Kranenburger Strasse. Langs deze drukke weg reden we naar Grünewald.

Langs andere drukke wegen reden we via Kessen naar Koch, vanwaar we wat landelijker via Weeze naar Kevelaer fietsten door het voormalige Gelre. Om kwart over 11 waren we er na 34 kilometer fietsen.

Aan het bouwhek bij de kaarsenkapel zetten we onze fietsen vast, waarna we eerst koffie en warme chocolademelk gingen drinken bij Backerei Janssen. De Käsetorte en de Mandelschnitte smaakten prima.

We bezochten de Kerzenkapelle, de Mariabasiliek en de Gnädekapelle.

Hoe katholiek wil je het hebben?

Uiteraard hebben deze pelgrims naar oeroud katholiek gebruik een kaarsje opgestoken. Er is in deze tijd teveel duisternis in de wereld.

Een beetje extra licht kan geen kwaad.

We wandelden door het mooie centrum van Kevelaer, voordat we om 1 uur op de fiets stapten om richting Limburg te rijden.

Via boerenland met veel kwekerijen kwamen we in Twisteden. Hier ligt "Irrland", een enorm attractiepark met onder andere een Romeinse stad. Rare jongens....

Zonder dat we er erg in hadden, reden we Nederland binnen. Vanaf hier zouden we tegen de wind in moeten fietsen.
Doordat we ons focusten om op tijd voor het bestelde avondeten terug te zijn op de camping, lieten we de knooppunten los en kozen voor de lange rechte weg naar Nieuw-Bergen. Een foute keuze. We reden door het saaie landschap van enorme akkers en graszodenkwekerijen, terwijl een paar kilometer verderop de Maasroute op ons wachtte.

Ter hoogte van Well aten we op een bank aan de rand van een bos ons brood op. We besloten via Well naar de Maas te rijden. "Fleetwood Mac" wist het al: "Oh Well".

De Maas meandert hier enorm, maar het uitzicht was mooi. Via Aijen fietsten we naar de veerpont naar Vierlingsbeek.

Hier namen we op een terras tegenover de bibliotheek een cappuccino en een jus d'orange. Met gevulde bidons begaven we ons in het gebied van de Maasheggen.

Een slingerpad voerde ons door een prachtig gebied. Af en toe moest je vlak voor een haakse bocht bellen.

Via Boxmeer en Beugen trapten we naar de Maasbrug, die ons in Gennep bracht. Over een nieuw fietspad reden we door de uiterwaarden naar Milsbeek, vanwaar we doorstaken naar het Reichswald. Langs de Kartspielerweg kwamen we uit bij De Plak, waarna we snel bij De Horst waren.
We hadden precies 100 kilometer gereden en waren net op tijd om de bestelde falafelmaaltijd af te halen. In de boerenschuur aten we deze smakelijke maaltijd onder het genot van een Zeger Blond, terwijl het mobieltje werd opgeladen.

's Avonds zaten we op de veranda van de boerenschuur. Een heerlijke zomeravond. Ik betaalde de rekening van 3 nachten kamperen, inclusief het eten en de drankjes: € 129,10. Dat viel me erg mee.

"Bij ons" is één van de leukste campings, waar ik in mijn leven heb gekampeerd. De SRV-wagen is niet de enige verrassende vakantiewoning, die je kunt huren!

Ada las verder in "Terugkeer ongewenst" van Charles Lewinsky.

Op de dag, dat Michael Matthews de 14e etappe in de Tour de France won, las ik verder over een paar van de "100 mannen".

Daarna zochten de pelgrims hun slaapzak op voor een welverdiende nachtrust.