woensdag 27 juli 2022

Een koele zomerdag

 In de jaren '70 had "Galaxy Lin" een zomerhit met "Long hot summer".

In 1975, het jaar van de hit, was de eerste hittegolf in 27 jaar. Heden ten dage ligt dat een tikkeltje anders.

Zo beleven we ook nu weer een warme zomer, zeker vergeleken met vorig jaar. Daarbij moet worden aangetekend, dat bovenstaand staatje vertekend wordt door het nieuwe normaal. Doordat iedere 10 jaar een decade afvalt en een nieuwe wordt toegevoegd, wordt de almaar stijgende temperatuur versluierd.

Desondanks telt iedere te warme zomer ook zijn koele dagen. Vandaag was er zo eentje.

Vanmorgen had ik dan ook mijn zomerjas aan, toen ik boodschappen ging doen in de Leidse binnenstad. Op de terugweg volgde ik min of meer het oude parcours van de Leiden Marathon.

Thuisgekomen maakte ik brood klaar en fietste naar de volkstuin. Onderweg kwam ik Rob Pijpers tegen, die een artikel uit het Leidsch Dagblad voor me bij zich had.

Dat het de krant van gisteren was, kon me niet deren.

Op de tuin lunchte ik met Ada, waarna ik nog her en der wat water gaf en wat takken knipte. Via een omweg fietste ik naar huis, zodat ik vandaag 40 kilometer op de teller had op deze koele zomerdag.

Geen opmerkingen: