woensdag 8 maart 2023

De rijp lag op de daken

In het bekende Kerstliedje "Maria zoude naar Bethlehem gaan" komt de zinsnede voor: "De rijp lag op de daken".

We zitten inmiddels in de meteorologische lente, maar we werden vanmorgen wakker met de rijp op de daken. En daar niet alleen. Ook onze tuin was met een laagje rijp bedekt.

Het had dan ook aardig gevroren vannacht.

Aan de grond vroor het nog een tikkeltje harder.

Voordat ik in de Leidse binnenstad boodschappen ging doen, fietste ik naar IJshal "De Vliet", waar op de bouwplaats ook rijp te ontwaren was.

Gelukkig hadden de bouwvakkers geen vorstverlet gekregen, zodat de energiezuinige 250-meterbaan iedere dag een dag dichterbij komt!

Daar de boodschappen niet niet allemaal in één keer in de fietstas zouden passen, reed ik tweemaal heen en weer in een gevoelstemperatuur van anderhalve graad onder nul.


Rond half 1 trok ik mijn nieuwe hardloopschoenen aan voor een loop van een kilometer of 6 in de Stevenshof en Noord-Hofland.

Met een maximumtemperatuur van ruim 3 graden Celsius bleef het de hele dag koud, maar was het warm genoeg om de rijp op de daken als sneeuw voor de zon te doen verdwijnen.

Geen opmerkingen: