zondag 2 november 2014

Een vlucht regenwulpen


Gisteren beleefde Nederland de warmste novemberdag, die ooit is gemeten.

Iedereen genoot van het prachtige weer. Iedereen? Nou, niet helemaal. Er waren ook mensen, die moesten werken, zoals deze bibliothecaris. Nu was het voor de bibliotheek in Katwijk een dag, die verliep, zoals ik het met 35 jaar ervaring uit kon tekenen. 's Ochtends zou het druk worden, daar Nederland leest zou beginnen, 's middags zou het stil zijn vanwege de beladen derby Quick Boys-Katwijk, zeg maar een Ajax-Feyenoord op dorpsniveau.
Om 10 uur stonden de klanten in het zonnetje al te wachten tot de deuren open gingen. Klanten konden op vertoon van hun bibliotheekpas een gratis exemplaar krijgen van "Een vlucht regenwulpen" van Maarten 't Hart.

Deze roman uit 1978 bevat diverse autobiografische elementen.

"Een vlucht regenwulpen" is in 1981 verfilmd.

De mooiste herinnering aan deze roman van Maarten 't Hart komt van een collega uit Katwijk. We waren nog niet zo lang geautomatiseerd begin jaren '90 en er kwam een leerling van een school naar de balie met de mededeling: "Ik kan een vlucht regenwurmen niet vinden!"
Om half 1 hoorden we plotseling een paar forse knallen. Volgens mij is het nog lang geen Oud en Nieuw, maar het vuurwerk was er al wel. In een stoet van een paar honderd man liepen supporters langs de bibliotheek naar het veld van Quick Boys voor het spektakelstuk van de dag, die uiteindelijk door Katwijk zou worden gewonnen.

Het was op Nieuw-Zuid een stuk drukker dan in de bibliotheek.
Toen ik om kwart over 4 op de fiets stapte, was het een stuk frisser dan ik had verwacht. Door zeedamp was het behoorlijk afgekoeld. 's Ochtends was het ook nog vrij fris, toen ik op Katwijk aan fietste. Zodoende had ik weinig meegekregen van de warmste novemberdag ooit.

Geen opmerkingen: