dinsdag 28 juni 2016

De beste Tourmanager

Zaterdag brandt de strijd om de gele trui weer los in de jaarlijkse Tour de France. Daaraan voorafgaand worden er in het hele land wedstrijden georganiseerd om te kunnen bepalen, wie de beste Tourploeg samen kan stellen. Zelf doe ik daar met wisselend succes ook aan mee. Vorig jaar heette het spel nog "Tour de Kans", dit jaar is heet het "De beste Tourmanager".
Daar ik gewend ben om met open vizier te strijden, viel de keuze voor de naam van het team en de ploegleider op de twee schaatsboeken, die ik heb geschreven. De ploegnaam is "De Elfsteden toch gereden".

De chef d'equipe gaat getooid met de naam "Molen- en Merentocht" de strijd aan met de andere ploegleiders.


Met de volgende 9 renners en 5 reserves ga ik van start. Natuurlijk kan dat nog wijzigen, want er kunnen renners geblesseerd afvallen of door dopingperikelen alsnog buiten de boot vallen, maar ik ga er van uit, dat dit mijn wielerploeg wordt.
Met 100 punten te verdelen probeer je natuurlijk zo efficiënt mogelijk "in te kopen". De eerste aankoop is de Brit Christopher Froome. Hij is tweevoudig winnaar van de Tour en in beide jaren, dat hij in het geel over de Champs Elysee reed, had hij het Criterium Dauphiné gewonnen, hetgeen hij dit jaar ook deed. Wat dat aangaat zijn de voortekenen goed. Froome kost 20 punten, net als wereldkampioen Peter Sagan, die de laatste jaren de groene trui won als sprinter die ook nog aardig klimmen kan. Daar voeg ik Romain Bardet aan toe, de nummer 2 van de Dauphine, die 14 punten kost. De eerste 54 punten zijn dus al vergeven.
Een sprinter, die ook vaak goed scoort is de Noor Edvald Boasson Hagen, de winnaar van het puntenklassement in de "Kleine Tour". Daar doe ik de winnaar van het bergklassement Daniel Teklehaimanot aan toe, waarmee ik al 70 punten heb vergeven. Met de nummers 1 en 2 van het jongerenklassement, de Fransman Julian Alaphilippe en de Brit Adam Yates komen daar nog eens 14 punten bij.

Een Nederlander mag natuurlijk niet ontbreken. Mijn keuze viel op de kersverse Nederlandse kampioen op de weg, de sprinter Dylan Groenewegen, die de totaalstand op 90 punten bracht. Veel te besteden had ik dus niet meer, maar bij de "koopjes" zitten soms behoorlijk goede renners, zoals de Ier Sam Bennett, derde in het puntenklassement achter Hagen en Alaphilippe.
De reserves zijn de Franse sprinter William Bonnet, de Duitser Emanuel Buchmann, de Ethiopiër Tsuba Grmay, de Nieuw-Zeelander George Bennett en tot slot onze eigen Bert-Jan Lindeman.
Doe uw voordeel met mijn kopwerk en raadpleeg procyclingstats.com voor een nog betere onderbouwing van uw team.
Ik wens jullie allen een leuke Tour toe.

Geen opmerkingen: