woensdag 8 juni 2016

Tineke Broer

Dat ik een voorkeur heb voor eigenzinnige types of mensen, die eigenzinnige keuzes maken, zal veel mensen niet verbazen. In de sport moet je soms eigenzinnige keuzes maken en moet je mentaal sterk staan om tegen de stroom in te roeien. En dat heeft Tineke Broer zeer zeker gedaan.

Gisteren stond dit op de site van het Leidsch Dagblad te lezen:
Tineke Broer, docent klassieke talen op het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest, is genomineerd voor Leraar van het Jaar 2016. Ze is een van de tien kandidaten in de categorie voortgezet onderwijs. In de categorieën mbo, basisonderwijs en speciaal onderwijs is niemand uit deze regio genomineerd. Er waren in totaal 800 aanmeldingen.
Broer is voorgedragen door haar mentorklas, 4 vwo. "Ik vind het fantastisch, maar ben ook verbaasd. Ik geef maar een klein vak." Volgens haar leerlingen is ze enthousiast en stimulerend. "Nu moet ik in een filmpje en een A4-tje aangeven wat voor docent ik ben. Lastig, het lijkt zo gauw opschepperig."
Broer (57) werkt 31 jaar op het Rijnlands. "Ik vind het nog net zo leuk als in het begin."

Nu moet u weten, dat Tineke een oud-collega van me is. Toen ik in 1979 als dienstweigeraar begon bij de Openbare Bibliotheek aan de Breestraat in Leiden, werkte ze daar als studente Klassieke talen een aantal uren in de week.
In de jaren '70 was er een overschot aan docenten Klassieke talen.
"Begin er niet aan", kregen belangstellenden te horen: "Je zult nooit een baan vinden, als je Latijn en Grieks gaat studeren."
Desondanks volgde Tineke haar passie en begon als een van de weinigen toch aan deze studie, die toen nog zo'n 7 jaar duurde. En ziedaar: toen ze afgestudeerd was, was het overschot aan docenten Klassieke talen inmiddels omgeslagen in een tekort. Zonder te hoeven solliciteren werd ze door 4 scholen gevraagd, of ze alsjeblieft bij hen zou willen werken.

De dichter Bredero zou zeggen: "'t Kan verkeren!"
Ik heb in die jaren Tineke leren kennen als een prettige collega en feliciteer haar uiteraard met de nominatie. Uiteraard ben ik bevooroordeeld en hoop ik van harte, dat ze "Leraar van het jaar 2016" wordt. Dat heeft ze alleen al verdiend door het durven maken van een eigenzinnige keuze!

Geen opmerkingen: