maandag 2 januari 2017

Andere Tijden Sport

Overmorgen is het 20 jaar geleden, dat de vijftiende Elfstedentocht werd verreden. Dit betekent, dat er veel aandacht is voor de Tocht der Tochten van 4 januari 1997. Gisterenavond was er een uitzending van Andere Tijden Sport, waarin de kopgroep van destijds werd ondervraagd over hun ervaringen in Fryslân.

Op de site van de NOS staat het een en ander te lezen over deze uitzending. Het eerste gaat over de stempelpost, die Piet Kleine, de snelste postbode van Nederland, gemist heeft.

Het tweede gaat over de vroege kopgroep, die in het donker op het Slotermeer verdwaald raakte.
Nu wil het toeval, dat ik 3 leden van deze kopgroep later gesproken heb. De eerste was Erik Hulzebosch.

De beroemdste nummer 2 uit de geschiedenis van de Elfstedentocht gaf een schaatsclinic op de Jaap Edenbaan, waar ik met Jaap de Gorter en Max Dohle naar toe ben gegaan.
Winnaar Henk Angenent ben ik verschillende keren tegen gekomen, onder andere bij de huldiging van de winnaars van Olympische medailles in Vancouver in het Stadhuis van Leiden en in de Leidse IJshal.

Op de laatste dag van 2010 loste Henk Angenent het startschot bij de eerste editie van de 1000 rondjes van Leiden.
Twee maanden later trof ik hem weer bij IJsstrijd, de opvolger van de Nierstichting Elfstedentocht op Flevonice, waar bijna alle toen nog levende winnaars van de Elfstedentocht aanwezig waren.

Piet Kleine sprak ik in januari 2005 een paar keer, toen hij in hetzelfde hotel logeerde als de groep IJVL-ers aan de Weissensee. Daarbij verklapte Piet Kleine me een goed bewaard geheim. In zijn jeugdjaren in Drenthe had deze superstayer ooit een sprintwedstrijd gewonnen....
Dat waren Andere Tijden!

Geen opmerkingen: