zondag 6 januari 2019

De Grebbeberg

De Grebbeberg is in ons collectieve geheugen onlosmakelijk verbonden met de Meidagen van 1940, toen hier hevig verzet werd geboden tegen de Duitse Wehrmacht, die ons land was binnengevallen.
De Slag om de Grebbeberg kostte veel soldaten het leven. De erebegraafplaats op de Grebbeberg getuigt daarvan.
Gisteren kwamen mijn vrouw en ik hier tweemaal langs. We waren op verjaardagsvisite geweest in  Wageningen. We hadden vanuit Leiden de trein genomen naar Rhenen, waarvandaan we de Grebbeberg afdaalden.
Langs de Blauwe Kamer trapten we over de Grebbedrijk naar Wageningen toe, waar 5 jaar later in Hotel "De Wereld" de Duitse capitulatie werd getekend en er eindelijk een einde kwam aan de Bezettingsjaren.
Een groot deel van mijn schoonfamilie was aanwezig op deze eerste Buijzendag in het nieuwe jaar. Het was een gezellige middag en avond, waarbij ik met diverse familieleden bijkletste. Onder hen waren Anton, Annemarie en Jesse, die ik de dag ervoor ook al was tegengekomen op Flevonice.
Om 9 uur zaten wij weer op de fiets naar Rhenen, waar ons in het donker de beklimming van de Grebbeberg wachtte, een voor Nederlandse begrippen pittige klim van gemiddeld 7%.
Het was alvast een eerste training voor de fietsvakantie van de komende zomer.

Geen opmerkingen: