dinsdag 19 mei 2020

Buikvet en bruin vet

Soms vallen alle stukjes van een puzzel in elkaar door het lezen van een boek of een artikel. Daar kun je dan wat mee.
Vandaag was zo'n dag. Ik was vanmorgen naar de bibliotheek van Rijnsburg gefietst om als preventiemedewerker te helpen bij het uitzetten van een veilige route voor zowel klanten als personeel na de heropening van aanstaande maandag.Ook hier vielen alle puzzelstukjes in elkaar.
Daarna reed ik met de biebauto langs de filialen met flink wat volle kratten. Zo had ik mijn betaalde krachttraining ook weer te pakken.
In de middagpauze las ik op de site van de NOS een zeer interessant artikel over een gezonde leefstijl als middel om weerstand op te bouwen tegen het coronavirus nu het maanden tot jaren kan duren, voor er een vaccin is. Het hele artikel is te lezen door HIER TE KLIKKEN.
Een kernzin was: "Zodra je buikvet een paar procent afneemt, heeft dat al een meetbaar gunstig effect op het immuunsysteem." 
Meer bewegen helpt daarbij, net als gezonde voeding: groenten, noten, fruit en vette vis. Zo verminder je ontstekingen en verhoog je je weerstand. Dit is geheel in lijn met het advies van mijn huisarts.
Ondanks de naam hadden wij het thuis in een gezin met 12 kinderen niet Breed. We kwamen echter niets tekort, alleen het snoep was niet alle dagen voorhanden. Af en toe kregen we een toverbal. Niet per kind, nee, met alle aanwezige kinderen één. Om beurten mochten we dan op de toverbal sabbelen, tot de bal een andere kleur kreeg. Dan mocht het volgende kind dit snoep in zijn of meestal haar mond stoppen. Eén ding is zeker: hier kreeg je weerstand van!
In deze tijd van het coronavirus ga ik het dan ook beslist ontraden. Maar laat Donald Trump hier niet van horen. Voor je het weet beveelt hij, net als bij de desinfecteermiddelen, deze methode op een persconferentie aan!
Ik ben meer iemand van het verhogen van de weerstand op een natuurlijke wijze. Net zo goed als dat je je lichaam alleen kunt harden door in vrijwel alle weersomstandigheden te trainen, zo kun je ook alleen maar bruin vet aankweken door regelmatig in de kou te trainen. 
In deze tijd van het jaar is dat wat lastiger, maar 's morgens vroeg is het nog koud genoeg voor de opbouw van bruin vetweefsel. Snuif de frisse ochtendlucht in, want bruin vet help ook mee om van het risicoverhogende buikvet af te komen.
KLIK HIER voor een interessant artikel in Trouw hierover onder de titel "Afvallen door koud te douchen?"
Gezien de grote rol, dat overgewicht en dan met name buikvet speelt bij het overlijden van Covid-19-patiënten, wil ik dit graag onder uw aandacht brengen.

Geen opmerkingen: