donderdag 15 juli 2021

De verblufte patiënt

Met een uitdagend gebit ben ik heel wat gewend,
maar langzamerhand word ik een verblufte patiënt.
Niet iedereen heeft ooit een kaakoperatie ondergaan,
om daarna alsnog met een mond vol tanden te staan.
Daarvoor moet je de jaren des onderscheids bereiken,
waarna je bij je tandarts met open mond zit te kijken,
hoe de praktijk meer weg heeft van een heuse achtbaan,
waar je niet meer op je eigen benen kunt blijven staan.

Het pretpark opende haar deuren een half jaar geleden,
toen bij het boren niet in mijn tandvlees werd gesneden,
maar de moderne tandarts daar met een zeer vaste hand
gewoon een stukje tandvlees kundig heeft weggebrand.
De lampen gingen uit, de prullenbakken dicht en open,
menig patiënt in de wachtkamer zette het op een lopen.
Zij zaten daar te wachten, kiezend tussen hoop en vrees,
terwijl ze de geur konden ruiken van gebraden mensenvlees.
De hollende patiënten dachten: “Het is hier niet pluis!”
en verlieten terstond met gezwinde spoed het spookhuis.
Ik onderging met gelatenheid deze bijzondere behandeling
met dank aan de werking van de voortreffelijke verdoving.
Afgelopen week mocht ik mijn grillig gebit weer laten zien
in de valse hoop, dat deze patiënt dit keer zou worden ontzien.
Ik mocht in de stoel plaatsnemen en voordat ik er erg in had,
ging de tandartsstoel met de snelheid van het licht totaal plat.
Zat ik in een tandartsenpraktijk of zag ik het helemaal fout,
en was ik beland in een opleidingsinstituut voor astronaut?
Mijn hoofd draaide en ik had het gevoel, dat alles tolde
en ik met een flinke vaart van de tandartsstoel af rolde.
Ik was in een soort gewichtsloosheid het evenwicht kwijt,
wat je als schaatser juist oefent als je over het ijs glijdt.
Nadat de schietstoelmodus door de tandarts was uitgezet,
werd mijn gebit bestudeerd. Dit gebeurde heel nauwgezet.
“Je mag een nieuwe afspraak maken”, zei de tandarts blij.
Vroeger zag ik er tegenop, nu is de angst bij mij voorbij.
Een bezoek aan deze tandarts is nimmer saai, dat is waar,
alleen zijn voor mij de behandelingen telkens ietwat raar!

De verblufte patiënt

Geen opmerkingen: