donderdag 1 juli 2021

De aardbeienplukkers


We werden om 8 uur wakker. Nachtrust is een uitmuntend herstelmiddel, dus dat kwam op deze eerste julimorgen goed uit. Tot nu toe heb ik geen bijwerkingen gekregen van de tweede coronaprik, dus ik vermoed, dat deze verder achterwege zullen blijven.

Dat gold ook voor de zon, die op deze donderdag eveneens achterwege bleef. De temperaturen waren dan ook aan de lage kant te noemen voor de tijd van het jaar.
Vanmorgen deden we voornamelijk wat huishoudelijke klussen. Vanmiddag vertrokken mijn vrouw en ik naar de volkstuin, waar ik me wijdde aan het edele ambt van aardbeienplukker. Al plukkend bedacht ik me, dat er in de Nederlandse literatuur wel een boek is geschreven over de druivenplukkers.
A. den Doolaard scheef deze door eigen ervaringen geïnspireerde roman. Zijn literaire evenknie Godfried Bomans gebruikte zijn rijke fantasie bij het sprookje "De rijke bramenplukker".

Onderstaande afbeelding komt van de site van Angel-Wings, waarop het volledige sprookje "De rijke bramenplukker" is te lezen.
De vraag van deze eenvoudige aardbeienplukker aan het literaire schrijversgilde is: waar blijft de ultieme roman over de aardbeienplukkers?


Geen opmerkingen: