donderdag 12 januari 2023

De IJVL-helm

Het was heel duidelijk waarom de Romeinen ruim 20 eeuwen geleden een helm droegen.

Bij het schaatsen is de helm mondjesmaat ook standaard geworden.

Waar een decennium geleden bijna niemand met een helm schaatste, rijdt vrijwel iedereen tegenwoordig met een helm rond.

Ouder en wijzer heet zoiets.

Een jaar of 4 geleden had ik van de "Krasse knarren" een gele helm gekregen, die ik al die tijd netjes heb gedragen. 

Nou ja, netjes?
Het probleem ontstond doordat het klittenband, dat de helm op zijn plaats moest houden, steeds losser ging zitten. Nu is souplesse bij het schaatsen heel belangrijk, maar je kunt het ook overdrijven....
Dus toen ik tijdens de trainingen, die ik in de Leidse IJshal gaf zag, dat alle kinderen met een IJVL-helm rondreden, diende ik een verzoek in, of ik er ook eentje kon krijgen?

Welnu, Wim Slootweg stond met een helm voor me klaar, toen ik gisterenmiddag 2 uur achtereen schaatstraining gaf. Hij legde de nieuwe helm bij mijn spullen in de kleedkamer en vanmorgen kon ik de oude helm verruilen voor de IJVL-helm.

Er was nog iemand, die me een helm aanbood, maar deze weigerde ik uiteraard!

Vanmorgen trok ik niet alleen mijn schaatsen aan, maar zette ik ook mijn nieuwe helm op, toen ik met de "Krasse knarren" aan de gebruikelijke piramide begon. Het was wel even wennen, maar na 5 minuten weet je niet beter.
Het schaatsen ging lekker. Het ijs was goed glad, zodat je lange slagen kon maken. Met 15 "Krasse knarren" op de baan was het niet overdreven druk. Mogelijk waren de mensen afgeschrikt door de regen. Maar ja, dat zijn we inmiddels wel gewend in deze kletsnatte winter.

Het tempo lag behoorlijk hoog vandaag. Bij een paar langere blokken werd ik een keer gelapt, terwijl de vorm nog prima was getuige de 5 kilometer op kop, die ik met 24 kilometer per uur vlak kon rijden.
Na de 125 rondjes van 200 meter kon ik de IJVL-helm af zetten.

De helm zat Nice.

Na de koffie, thee en warme chocolade was het in de regen tegen de wind in beuken minder Nice.

Wat ook niet zo Nice was, was het overlijden van gitaarvirtuoos Jeff Beck.

Nu kan Jeff Beck daarboven "Hi Ho Silver Lining" gaan spelen.

Want Engelsen plachten te zeggen: "Every cloud has a silver lining."   

Geen opmerkingen: